23948sdkhjf

Ammoniak-drevet 23.000-teu'er får Lloyds velsignelse

Ikke længe efter, at Mærsk udråbte ammoniak som et af de tre bedste bud på fremtidens CO2-neutrale brændstof, har Lloyds Register godkendt designet af et ammoniak-drevet containerskib på 23.000 teu. 

Det skriver World Maritime News.

Det er det kinesiske Dalian-værft, der har opnået godkendelsen af designet, som indtil videre går under betegnelsen C-Future. I MAN Energy Solutions bakker to-taktansvarlig Bjarne Foldager op om konceptet. Han forklarer, at langsomtroterende to-taktmotorer allerede er den mest energieffektive fremdriftsform for store, oceangående skibe, og at det derfor også er den mest udbredte teknologi. 

- Set i det lys giver det rigtig god mening at udvikle ammoniakdrevne skibe, da det har potentialet til at blive fremstillet fra genanvendelige kilder som vind-, vand-, eller solenergi, siger Bjarne Foldager ifølge World Maritime News.

Som Søfart tidligere har skrevet, peger Mærsk foruden ammoniak på alkohol eller biomethan som de mest oplagte bud på, hvad skibe kan komme til at sejle CO2-neutralt på i fremtiden. 

Læs mere: Mærsk: Her er fremtidens tre brændstof-typer

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125