Total skal levere LNG til CMA CGM's containerskibe
Energiselskabet Total og containerrederiet CMA CGM har nu indgået en aftale, der skal sikre forsyningen af LNG til det franske containerrederis kommende serie af LNG-drevne 15.000 TEU-skibe i ti år.
Det oplyser de to parter i en pressemeddelelse.
Leveringen kommer til at finde sted fra Marseille, og samlet set vil der blive bunkret op mod 270.000 ton LNG om året.
En del af aftalen går ud på, at Total indsætter et LNG-bunkerskib med fast base i Marseille, og at Total derudover sørger for, at CMA CGM også har muligheden for at bunkre LNG i Singapore. Dermed er aftalen også med til at udbrede LNG som skibsbunker yderligere, pointerer CMA CGM i meddelelsen.
Som Søfart tidligere har beskrevet, er LNG's påståede reduktion i udledningen af drivhusgasser blevet udsat for skarp kritik. Særligt udslippet af den aggresive drivhusgas metan – både i forbindelse med udvinding og forbrænding af LNG – fører i mange scenarier til, at der ud fra et klimamæssigt standpunkt ikke er noget vundet ved at bruge LNG frem for HFO.
CMA CGM fremhæver dog, at der på nuværende tidpunkter ikke er alternativer til LNG, hvis man vil omsætte klimamæssige ambitioner til handling.
- Flydende naturgas er den eneste tilgængelige og pålidelige energikilde, der kan reducere vores CO2-aftryk markant, siger han i pressemeddelelsen.
Det første skib i serien af LNG-drevne containerskibe på 15.000 TEU forventes at komme i drift i 2021. Skibene kommer til at sejle mellem Asien og Europa.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.