23948sdkhjf

Skoleskibe forbigået i ny finanslov

Danske Rederier er ærgerlige over, at der blev ikke afsat midler til to årlige togter med skoleskibene 'Georg Stage' og 'Danmark'

Finansloven for 2020 er nu på plads, og som frygtet i store dele af den maritime branche bliver der skåret i midlerne til de danske skoleskibe.

På sidste års finanslov fik 'Georg Stage' en ekstra bevilling på otte mio. kroner, der gjorde det muligt at sende dobbelt så mange elever til søs. I år har hverken 'Georg Stage' eller 'Skoleskibet Danmark' dog fået bevillinger til at sejle to togter det kommende år, og de kommer derfor til at ligge stille mere end halvdelen af året. 

Hos Georg Stage bliver der ikke lagt skjul på skuffelsen. 

Vi er meget, meget kede af det og ærligt talt skuffede og forundrede over, at der ikke kunne findes kr. 8 mio. til projektet. Stiftelsens bestyrelse træder sammen på torsdag og tager stilling til, hvad der nu skal ske, skriver stiftelsen i en opdatering på Facebook og tilføjer, at alle muligheder for at sejle to togter bliver afsøgt. 

Også i Danske Rederier er der hårde ord med på vejen til regeringens manglende prioritering af den maritime uddannelse.

- Rederierne står nærmest på kajen og hiver de unge ud i videre uddannelse og jobs, når skoleskibene lægger til, og derfor er det beklageligt, at dobbelttogterne ikke er med på aftalen, siger brancheforeningens adm. direktør Anne H. Steffensen i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Hvis vi skal bevare vores position som en af verdens største søfartsnationer, så kræver det altså, at vi bliver ved med at uddanne danske søfolk med de rette kvalifikationer – og nok af dem.

I forbindelse med finanslovsforhandlingerne har hun sammen med blandt andre Dansk Metal presset på for, at skoleskibene kan få lov til at sejle to togter årligt. Det skete blandt andet i et åbent brev til uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S), som også Esvagt og CO-Søfart var medafsendere på. 

Læs mere: Nødråb fra skibsfarten: Afsæt flere penge til skoleskibene

Overordnet set betegner Danske Rederier finansloven, som faldt på plads i aftes, som en "grøn finanslov med tidsler". 

Det grønne islæt består blandt andet af, at der specifikt bliver nævnt power-to-X-teknologi, hvor man lagrer strøm fra eksempelvis havvind i flydende brændstof. Brændstof, der på sigt vil kunne bruges til at drive skruen rundt på skibene.

- Vi har som alle andre brancher også i skibsfarten en kæmpe opgave med at reducere vores klimapåvirkning. Og der er nye alternative brændstoffer netop en af de muligheder, der skal lede os frem mod den CO2-neutrale skibsfart. Derfor er vi glade for, at regeringen og dens støttepartier prioriterer midler til forsknings-, udviklings- og demonstrationsordninger for power-to-X, siger Anne H. Steffensen.

Hun ser også muligheder for dansk shipping i regeringens ambitioner om at udbygge området for grøn offshore-energi yderligere. Det gælder blandt andet, at der er prioriteret midler til en forundersøgelse forud for etableringen af en energi-ø.

- Den grønne omstilling og udbygning af vedvarende energi – herunder udbygningen af havvind – er ikke bare en bunden opgave. Hvis vi spiller vores kort rigtigt, kan Danmark indtage en vigtig førerposition her, siger Anne H. Steffensen.

Læs også: Dansk offshore-vind rider på vækstbølge

Kommenter artiklen (3)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093