23948sdkhjf

Mærsk-konkurrent sælger ud af flåden

Containergiganten CMA CGM kaster sig ud en omfattende sale-and-lease back konstruktion for at frigøre kapital
I regnskabet for 3. Kvartal fra det franske containerrederi, CMA CGM, fremgår det, at koncernen lander et overskud for kvartalet på 45 mio. dollars og kan notere en stigning i antallet af transporterede containere på 5,1 pct.

Det fremgår dog også, at rederiet arbejder på en målrettet plan om at reducere gælden med mere end 900 mio. dollars blandt andet ved hjælp en omfattende sale-and-lease back konstruktion, der skal slanke balancen. En stor del af finansieringen skal hentes ved at rederiet sælger ud af sin flåde af containerskibe, som herefter leases på langtidskontrakter.

Planen indebærer også, at rederiet lægger en stor del af sine containerterminaler over i et joint venture-selskab, som CMA CGM har stiftet i samarbejde med China Merchant Port.

Den samlede plan sigter mod at frigøre intet mindre end 2 mia. dollars i kontanter frem mod 2025 og dermed give rederigruppen større finansielle handlemuligheder til investeringer i et hårdt presset containermarked og derudover - som nævnt - reducere gælden.

Terminalselskabet ved navn Terminal Link er for 51 pct. vedkommende ejet af CMA CGM, mens China Merchants Port ejer de resterende 49 pct.

Selskabet har ejerandele i 13 containerterminaler.

CMA CGM opererer 506 containerskibe og besejler ca. 420 havne over hele kloden.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116