23948sdkhjf

Forskningsreserve giver 1,5 milliard til grøn forskning

Der er nye midler på vej til forskning i udledningsreducerende løsninger for transport til lands, til vands og i luften

1925 millioner kroner. Så mange penge er Folketingets partier blevet enige om at fordele i forskningsreserven for 2020.

Cirka 1,5 mia. kroner går til grøn forskning.

- Vi sætter en ny grøn retning for udviklingen af Danmark med den her aftale, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Forskningen er helt afgørende for at nå vores ambitiøse mål for den grønne omstilling, derfor giver vi den grønne forskning et markant løft.

De 1,5 mia. kroner skal fordeles over flere forskningsområder, som fx. landbruget og forurening fra transportmidler. Sidstnævnte vækker begejstring hos Danske Rederier, der længe har arbejdet for, at midlerne til den maritime forskning i Danmark burde hæves.

Jeg er glad for at se, at politikerne har lyttet, når vi har talt med dem om, at den maritime forskning herhjemme er underprioriteret i forhold til de lande, vi sammenligner os med. Med dagens aftale får den grønne forskning – herunder den maritime – et mærkbart løft, som er både velkomment og nødvendigt, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse

Overordnet set betyder aftalen, at der i 2020 bliver afsat en mia. kroner mere end i år til grøn forskning. Det kan få stor betydning for den maritime branches bidrag til at bevæge ikke bare Danmark, men også den omkringliggende verden, i en grønnere retning, mener Jenny Braat, adm. direktør hos Danske Maritime.

- På en række områder er vores medlemsvirksomheder førende i verden, men det er meget omkostningstungt at være frontløbere, og derfor hilser vi den politiske opbakning velkommen. Investering i maritim forskning betaler sig og giver konkrete målbare resultater, siger hun i en pressemeddelelse.

Imens de maritime brancheorganisationer med vanlig diplomatisk pen erklærer sig taknemmelige over Folketingets beslutning, lyder der andre toner fra ingeniørforeningen IDA.

Her betegner formand Thomas Damkjær Petersen bevillingen som et "lille" skridt i den rigtige retning. Et skridt, som ikke ændrer på, at den hjemlige forskning trænger til at mærkbart løft, hvis Danmark skal understøtte de gode muligheder, der er for, at universiteterne sammen med erhvervslivet kan komme med grønne løsninger.

- Det kræver større investeringer, og derfor bør Danmark have en ambition om senest i 2030 at investere 1,5 pct. af BNP i offentlig forskning, og ikke som i dag at fastholde niveauet på en pct., siger han i en pressemeddelse.

Læs også: Synspunkt: Maritim forskning er underfinansieret

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111