Svagt tank-marked giver underskud hos Norden
Der var både fornyet vækst i den brasilianske eksport af jernmalm, og både Kina og Indien importerede kul og andet bulk i høj grad.
Alligevel var de positive takter for tørlast ikke nok til at opveje den skuffelse, som tankforretningen hos rederiet Norden udgjorde i tredje kvartal.
Det viser selskabets netop offentliggjorte regnskab for kvartalet.
Forklaringen på, at rederiets tankforretning kommer ud af kvartalet med et underskud på otte mio. dollar (54 mio. kroner) er, at de sæsonmæssige spotrater har været svage, og at en del tankskibe desuden har været ude af drift for at få monteret scrubber i løbet af kvartalet.
Underskuddet er dog mindre end i samme kvartal sidste år, der kostede Nordens tankforretning 18 mio. dollar (121 mio. kroner). For årets sidste kvartal er forventningen da også noget mere positiv.
- Med stort set alle scrubbere færdiginstalleret på ejede MR-tankskibe og en væsentlig forbedret stemning i tankmarkedet i fjerde kvartal er Norden godt positioneret til at drage fordel af den forventede bedring, siger adm. direktør Jan Rindbo i regnskabet.
Rederiets Dry Operator-segment, der består af tørlastskibe inde på kort charter, gav tredje kvartal 2019 et overskud på 3 mio. dollar (20 mio. kroner), svarende til en forbedring fra samme periode sidste år på 50 pct.
I den del af tørlastforretningen, der omfatter Nordens egne skibe, blev overskuddet på 2 mio. dollar (13,5 mio. kroner), hvilket er en halvering af forretningssegmentets resultat i samme periode 2018.
- Dry Operator udnyttede markedets muligheder til at generere profit i tredje kvartal, samtidig med at et stærkt udgangspunkt for fjerde kvartal blev sikret. På baggrund af dette forventer vi et positivt resultat for året både i Dry Operator og i Norden som helhed på trods af et udfordrende første halvår, siger Jan Rindbo.
Som Søfart tidligere har skrevet, justerede Norden den 24. oktober forventningerne til det justerede resultat for året til et spænd på 10-45 mio. dollar fra tidligere 25-60 mio. dollar.
Justeringen skyldes primært en beregningsfejl i forbindelse med IFRS16, der påvirker estimatet med omkring USD 15 mio. Dertil kommer tankmarkedet, der først i begyndelsen af fjerde kvartal oplevede det rateløft i forbindelse med IMO's 2020-krav, som mange tankrederier havde forventet tidligere.
Søfart vender tilbage med et interview med Jan Rindbo senere på dagen.
Læs også: Tank-rater og regnefejl fører til nedjustering i Norden
Norden kvartalsrapport |
Mio. dollars | 3. kvt. 2019 | 3. kvt. 2018 |
Omsætning | 650,3 | 621,9 |
EBITDA | 45,4 | 2,6 |
EBIT | 11,6 | -6,5 |
Periodens resultat | 0,5 | -9,3 |
Justeret Perioderesultat* | -3,6 | -11,6 |
Egenkapital | 819,4 | 851,4 |
*"Justeret perioderesultat” er beregnet som "Periodens resultat" justeret for "Salgsavancer og -tab, skibe m.v." inklusive justering for salg af skibe i
joint ventures.