Redere efter piratangreb: Grænsen er nået
Der er ikke mere, de danske rederier selv kan gøre for at beskytte sig imod pirater i verdens mest piratplagede farvand, Guinea-bugten vest for det centrale Afrika.
Sådan lyder det fra Danske Rederier, efter at ni filippinske besætningsmedlemmer fra det norske bulk-skib 'Bonita' i weekenden blev kidnappet ud for Benin.
- Vores medlemmer gør, hvad de kan for at beskytte sig, når de sejler i de usikre farvande vest for Afrika, men de har nået grænsen for, hvad de selv kan gøre, siger Maria Skipper Schwenn, direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Hun mener, at weekendens kapring med al tydelighed viser, at situationen er på vej ud af kontrol. Siden piratangrebet på 'Bonita' ud for Benin er yderligere fire besætningsmedlemmer blevet kidnappet fra en græsk olietanker ud for nabolandet Togo natten til i går.
- Det er utroligt vigtigt, at de vestafrikanske lande sammen med det internationale samfund sætter massivt ind for at højne sikkerheden i området, siger Maria Skipper Schwenn.
Ifølge den seneste kvartalsrapport fra International Maritime Bureau, IMB, er 86 pct. af de globale kidnapninger og 82 pct. af de samlede gidseltagninger registret i Guinea-bugten. I de tre første kvartaler af 2019 blev 29 besætningsmedlemmer kidnappet i området.
Det norske rederi bag 'Bonita', J.J. Ugland, skriver i en opdatering, at det har højeste prioritet at få de ni kidnappede, deriblandt kaptajnen, tilbage igen. De resterende besætningsmedlemmer får krisehjælp, og er blevet tilbudt at afmønstre og rejse hjem.
For de danske rederier udgør Afrika overordnet set 10 pct. af handlen.
Læs også: Fire kidnappet fra græsk tankskib