Mærsk går sammen med kunder om alkohol som brændstof
Efter at Mærsk i sidste uge kundgjorde, at rederiet vil satse på alkohol, ammoniak eller biogas som fremtidens bæredygtige brændstof, har verdens største containerrederi nu fået opbakning fra en række kunder til at videreudvikle et bunker bestående af alkolhol og træstoffet lignin.
Det skriver Børsen.
Opbakningen har udmøntet sig i sammenslutningen LEO Coalition, hvor LEO er betegnelsen for det nye brændstof. BMW og H&M er blandt medlemmerne af koalitionen.
- Grunden til, at LEO er særligt interessant, er, at hvis det lykkes, kommer vi til at bruge lignin, som i dag er et affaldsprodukt. Det betyder, at brændstoffet vil blive endnu billigere, end hvis vi kun bruger den rene alkohol. Her har vi en fordel, fordi rederier kan brænde mindre fine ting af sammenlignet med andre industrier, siger John Kornerup Bang, Mærsks chefrådgiver for klima, til Børsen.
Han forventer, at de første skibe kan teste LEO i andet kvartal næste år.
Læs mere: Mærsk: Her er fremtidens tre brændstof-typer
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.