23948sdkhjf

Modstand mod nordlig sørute vokser dag for dag

Stadigt flere melder sig i koret, der med det franske containerrederi CMA CGM som initiativtager afviser at gøre brug af den nordlige sørute, hvis turen igennem det isfyldte farvand nord om Rusland en dag skulle blive kommercielt attraktiv. 

I kølvandet fra CMA CGM er fulgt containerrederierne Evergreen, Hapag-Lloyd og MSC. Dertil kommer en række afskibere, som blandt andre tæller danske Bestseller, H&M og senest Nike.

Sidstnævnte har sammen med NGO'en Ocean Observatory har lavet programmet "The Arctic Shipping Pledge", hvor medvirkende aflægger ed på, at de ikke med overlæg vil lade deres varer gå igennem nogen af de potentielle nordlige søruter. 

- Vi ved, at klimaforandringer påvirker vores atleters muligheder for at træne og lege, og hvorvidt de overhovedet har muligheden for at fornøje sig med sport. Igennem dette løfte har vi truffet et klart valg – at hjælpe med at beskytte planeten og bevare Arktis, siger Nike's administrationsdirektør Hilary Krane i en pressemeddelelse.

Som Søfart tidligere har skrevet, er Mærsk tilbageholdende med at afskrive sig muligheden for at sejle nord om Rusland. Rederiet sejlede forsøgsvis igennem ruten sidste år.

- Vi gør altid vores ypperste for at minimere den negative påvirkning af miljøet fra vores operationer med særlig opmærksomhed på et hvilket som helst følsomt miljø. Som tidligere nævnt i forbindelse med sidste års forsøgsvise passage ser vi for nuværende ikke den nordlige sørute som et gangbart kommercielt alternativ til eksisterende øst-vest-ruter, udtalte Mærsk i et skriftligt svar til Søfart.

Læs mere: Mærsk-konkurrent afviser at bruge nordlig sørute

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.133