23948sdkhjf

Så meget brændstof har rotorsejl sparet på 'Maersk Pelikan'

Et år efter retrofit på Maersk Tankers' LR2 er det besluttet, at to rotorsejl stående bliver på skibet

En evaluering ligger nu klar, efter at LR2-tankskibet 'Maersk Pelikan' blev retrofittet med to 30 meter høje rotorsejl fra Norsepower i august sidste år.

Det skriver Maersk Tankers i en pressemeddelelse.

https://www.soefart.dk/article/view/680266/scrubberproducent_flytter_fra_svendborg_efter_voksevaerk

Evalueringen viser, at tankskibet i gennemsnit har reduceret sit brændstofforbrug med 8,2 pct. fra 1. september 2018 til 1. september i år – et år, hvor skibet har opereret i alt fra tropisk til arktisk klima og i farvande over det meste af jorden. 

https://www.soefart.dk/article/view/683348/nu_kommer_der_tfoil_pa_molslinjens_hurtigfaerge

Besparelsen er målt ved at sammenligne detaljerede data med udgangspunktet før retrofit. Data er både indsamlet igennem målinger i fuld skala og computergenerede analyser, og resultatet er blevet valideret af Lloyds Register som uvildig observatør. 

- Igennem den et-årige prøveperiode på 'Maersk Pelikan' har besætning og operatører meldt positivt tilbage på rotorsejlenes anvendelighed, sikkerhed og ydelse under alle forhold, siger Tommy Thomassen, teknisk direktør hos Maersk Tankers, i pressemeddelelsen. 

Følger udviklingen

Han ser vindkraft som et af midlerne til at nå rederiets målsætning om at reducere flådens CO2-udledning med 30 pct. i 2021. Han oplyser, at rotorsejlene får lov at blive på 'Maersk Pelikan', selvom prøveperioden er slut, men lover ikke, at der nu kommer rotorsejl på resten af flåden.

- Vi vil nøje følge udviklingen i forhold til teknologiens finansielle og kommercielle levedygtighed og potentielle fremtidige installationer på nogle af vores andre større fartøjer, siger Tommy Thomassen.

Besparelserne på 'Maersk Pelikan' svarer til, at CO2-udslippet fra fartøjet igennem året er blevet reduceret med 1400 ton. 

Som Søfart tidligere har skrevet, har erfaringerne med Norsepowers rotorsejl været mindre gunstige på ro/pax'en 'Viking Grace', der sejler mellem Finland og Sverige. I Viking Line har teknisk direktør Ulf Hagström tidligere peget på, at rotorsejlet fører til en øget brug af stabilisatorer, da rotorsejlet under visse vejrforhold får skibet til at rulle mere end tidligere. Og netop øget brug af stabilisatorer øger også forbruget af brændstof.

Dernæst peger han på rutens karakter, der er kendetegnet ved snævre indenskærs passager med mange kursskift, som værende ikke-optimal for anvendelse af rotersejl.

Læs mere: Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078