Flyttedag for fyrtårn forbi kritisk fase
Det 700 ton tunge Rubjerg Knude Fyr har tirsdag fået en gnidningsfri start på sin flyttedag.
Projektleder ved Hjørring Kommune Thomas Lomholt oplyser til Nordjyske, at flytningen af fyrtårnet lidt efter klokken ti er kommet forbi den mest kritiske fase af flytningen.
Fyrtårnet, der i 1889 blev bygget 200 meter fra kysten, er i de næste fem til ti i år i fare for at blive ædt af havet, hvis ikke det flyttes.
Derfor er en større redningsaktion sat i gang. Et spor er blevet gravet ind under fyrtårnets fundament, og et par skinner er lagt langs fyrets fundament.
Klokken ni blev fyrtårnet løftet og skubbet de første centimeter ind i landet langs de to skinner.
På skinnerne skal Rubjerg Knude Fyr flyttes meter for meter ind i landet, indtil det står i sikker afstand fra kysten 80 meter inde i landet. Hele aktionen ventes at tage ti timer.
Rubjerg Knude Fyr ligger mellem Lønstrup og Løkken.
Den spektakulære flytningen blev fra starten overværet af omkring 100 pressefolk og cirka et par tusinde tilskuere. I alt forventer Hjørring Kommune op til 25.000 tilskuere i løbet af dagen.
Flytningen er et samarbejde mellem Naturstyrelsen, der ejer fyrtårnet, Hjørring Kommune, hvor det står, og den lokale murermester Kjeld Pedersen.
Derfor var Hjørring-borgmester Arne Boelt (S) særlig spændt omkring klokken ni, da fyrtårnet skulle flyttes.
- Det er en stor dag både for mig, byrådet, hele Hjørring Kommune og for Vendsyssel. For det er bare et stort turistpunkt i Nordjylland. Der kommer så mange mennesker over hele året, siger han.
Han forklarede, at starten var hans største frygt.
- Kloge folk siger, at når de skal løfte fyret, og det skal stå 10-15 minutter, så er det der, klinten skal stå sin prøve. Kan det holde?
Borgmesteren kunne dermed ånde lettet op, da flytningen fik en gnidningsfri start. Efter omkring en time havde fyrtårnet tilbagelagt 2,6 meter af sin tur.
Samtidig har flytningen budt på en nyhed: Fyrtårnet har tilsyneladende tabt sig. Hvor man oprindeligt troede, at fyrtårnet vejede 940 ton, har det vist sig i virkeligheden kun at veje 700 ton.