'Ellen'-projektleder følger norsk batteribrand med spænding
Den brand og efterfølgende eksplosion, der torsdag og fredag i sidste uge satte den norsk hybridfærge ’Ytterøyningen’ ud af drift, kan vise sig at blive værdifuld viden for E-Ferry, der står bag den danske el-færge 'Ellen'. Det skriver Ingeniøren.
Branden på den norske hybridfærge opstod i færgens batteripakke, og eksplosionen fandt først sted, efter at branden blev vurderet som værende slukket.
I E-ferry fortæller projektleder Trine Heidemann, at alle er klar over, at der er en risiko for batteribrand, ligesom der er en risiko for brand ved dieseldrift. Derfor er der taget forbehold for alle tænkelige scenarier, og derfor er der meget lærdom at hente, når det så alligevel går galt.
- Udfordringen er, at der ikke har været en batteribrand på en færge endnu, og derfor har vi ingen erfaringer med, hvad der eventuelt kan ske. Der er som regel altid et eller andet, der dukker op, som der enten var nogle, der ikke havde tænkt på, eller noget der har opført sig anderledes end det skulle. Så det her bliver fantastisk værdifuldt, når vi finder ud af hvad det er, som er sket, siger Trine Heinemann til Ingeniøren.
Vil finde årsag hurtigt
Som Søfart skrev i går, sejler ’Ytterøyningen’ på ruten Sydnes-Halsnøy omkring 70 km syd for Bergen. Færgen var ankommet til i lejet i Sydnes med 15 personer ombord, da politi og brandvæsen blev alarmeret kl. 18.40. To personer måtte efterfølgende tilses af en læge, da der var mistanke om røgforgiftning.
Branden kom ifølge de lokale myndigheder under kontrol ved 21-tiden, hvorefter tre brandfolk forblev ved færgen natten over. Men ved 7-tiden fredag morgen kom der pludselig en kraftig eksplosion under dæk, angiveligt i færgens batterirum.
Batterierne på færgen havde ikke været i drift i over to uger, da branden opstod, skriver NRK på baggrund af oplysninger fra rederiet Norled. Det skyldes, at producenten af de vandkølede batterier, Corvus, var i gang med en ombygning.
Det ligger dog endnu ikke fast, hvordan branden opstod. Eftersom op mod 60 norske færger forventes at bruge batteripakker frem mod 2021, ligger det dog myndighederne tungt på sinde at finde årsagen hurtigst muligt.
Har udsendt vejledninger
Det norske Sjøfartsdirektoratet har indtil videre udsendt nogle generelle og foreløbige sikkerhedsvejledninger.
Ifølge Tu.no er de vigtigste punkter i vejledningerne blandt andet en opfordring til at lade batteriinstallationerne være tilkoblede hele tiden. Det skal sikre, at alarmer og fejlmeldinger når frem til broen.
Desuden bliver alle rederier, der har fartøjer med batteriinstallationer, opfordret til at gennemføre en ny risikovurdering af faren for gasudvikling i forbindelse med en brand eller hendelse i batteripakkerne.
Dyr omgang
’Ytterøyningen’ blev leveret i 2009, og den blev ombygget til hybriddrift sidste år. Nu venter et længere ophold på værft, for skaderne er omfangsrige.
Ifølge Inge Andre Utåker, der er regionschef i rederiet Norled, ser skrogets sider intakte ud. Det forventes dog, at der er skader på de vertikale skotter bag det område, hvorm eksplosionen fandt sted.
- Røg- og kemikaliedykkere har haft meget begrænset tid ombord på grund af gasfare, men vi regner med, at batterirummet og tavlerummet er helt udbrændt. Begge ligger lige under bildækket, og fylder hele færgens bredde omtrent midtskibs. Trykket fra eksplosionen var så stort, at dækket buler op på det område – allermest buler det over tavlerummet, siger Inge Andre Utåker til Tu.no.
Over for NRK vurderer Utåker, at det kommer til at tage "flere måneder" og koste op mod 20 mio. norske kroner at udbedre skaderne. Det svarer til 15 mio. danske kroner.
I Danmark har de lokale beredskaber nær 'Ellen's rute ikke skum, der er særligt egnet til at slukke en batteribrand. Derfor er el-færgen 'Ellen' udstyret, så den skulle være i stand til at slukke en brand selv. Det skal blandt andet ske form af automatisk slukningsudstyr, der lægger skum rundt om batterimodulerne.
Læs også: ’Ellen’ blev en langsigtet investering for værftet