VLCC-rater krydser 300.000 dollar
Dagsraterne for de store råolietankskibe fortsætter de seneste ugers himmelflugt med hidtil uset hastighed, og umiddelbart inden weekenden blev der lukket spotkontrakter til dagsrater på mere end 300.000 dollar.
Det skriver Tradewinds.
Der var tale om Euronav's 318,376 t.dv. store 'Ingrid', som den 11. oktober blev lukket til dagsrater svarende til 301.219 dollar på en tur fra Den Arabiske Golf til Japan. Dermed er VLCC-raterne mere end fordoblet, siden de tidligere samme uge nåede et niveau på lige over 120.000 dollar. Et niveau, der ikke var set siden finanskrisens udbrud i 2008.
Raterne lader til at have fået et boost som følge at, at det iranske tankskib 'Sabiti' blev ramt af missiler ud for Saudi-Arabien. Der er dog flere og vigtigere årsager til, at råolietankskibe for øjeblikket sejler til uset høje rater.
Ifølge mægleren Braemar ACM har sanktioner fra USA ramt 20 pct. af den globale VLCC-flåde. Det skyldes dels, at Cosco er blevet snuppet i at sejle med iransk olie, men også at sanktionerne mod Venezuela er blevet skærpet. Flere olieselskaber afviser nu at chartre skibe, der har kaldet Venezuela i løbet af det seneste år, for at være sikre på at undgå sanktioner.
Dertil kommer, at flere store tankskibe bliver benyttet som flydende lagre for at imødekomme efterspørgslen efter lavsvovlsbrændstof til skibe, når IMO's 2020-krav bliver en realitet ved årsskiftet. Og at andre tankskibe er på værft for at få monteret en scrubber, så de kan sejle videre på HFO efter årsskiftet.
De tårnhøje rater har dog fået flere redere til at dirigere deres skibe væk fra planlagte scrubber-retrofit for at tage del i ratefesten i stedet.
Ifølge Braemar har sanktioner reelt sat en sjettedel af suezmax-flåden og 10 pct. af aframax/LR2-flåden ud af spillet, skriver Tradewinds.
Læs mere: VLCC-rater brager i vejret efter angreb i Saudi-Arabien