Nødråb fra skibsfarten: Afsæt flere penge til skoleskibene
I et åbent brev til uddannelses- og forskningsministeren kritiserer bl.a. Danske Rederier og CO-Søfart regeringen for ikke at have afsat penge på finansloven, så Georg Stage og Skoleskibet Danmark kan sejle to togter om året
I et åbent brev til Uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen gør Danske Rederier, rederiet Esvagt, CO-Søfart og Dansk Metal ministeren opmærksom på, at branchen er afhængig af de unge søfolk, som skoleskibene uddanner.
Afsenderne af brevet understreger, at der allerede i dag er mangel på ubefarne skibsassistenter, og det bliver kun værre i fremtiden. Alene offshorerederiet Esvagt har mere end 150 uddannelsespladser og efterspørger for øjeblikket flere ubefarne.
- I det af regeringen netop fremsatte finanslovsudkast må vi desværre konstatere, at regeringen ikke har prioriteret dobbelttogter til hverken Georg Stage eller Skoleskibet Danmark. Det ærgrer os al den stund, at erhvervet har behov for ubefarne skibsassistenter, og dette behov kan ikke dækkes af det antal, der uddannes i dag. Der er der for brug for en forøgelse at antallet at studiepladser til grundkurset for skibsassistenter, medmindre erhvervet, som nu, skal fortsætte rekrultteringen i udlandet, hedder det i brevet.
Som tidligere omtalt i Søfart , lykkedes det sidste år Georg Stage under den tidligere VLAK-regering at blive tilgodeset på finansloven med en ekstra bevilling på 8 mio. kroner i 2019.
Danske Rederier peger i en pressemeddelelse på, at mange af eleverne fra skoleskibene fortsætter som ubefarne skibsassistenter hos rederierne, når de afmønstrer.
- Vi mangler allerede i dag unge, der er klar til at stævne ud mod en karriere til søs. Og når politikerne så vælger at skære ned på det antal elever, der får lov at sejle med skoleskibene, så er det meget beklageligt, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier.
- Jeg håber, at ministeren vil tage vores henvendelse seriøst, og at hun forstår alvoren. Hvis vi skal bevare vores position som en af verdens største søfartsnationer, så kræver det altså, at vi bliver ved med at uddanne danske søfolk med de rette kvalifikationer – og nok af dem, siger Anne H. Steffensen.
I brevet peges der også på, at 'Georg Stage' kan mønstre næsten 50 pct. kvinder, sammenholdt med rederierne generelt, hvor kun 6 pct. er kvinder, når færgerne tælles med.
- Lykkes det at fastholde denne andel, når Georg Stage sender dem videre ud i rederierne, kan det også bidrage til større diversitet i branchen, hedder det.