23948sdkhjf

Slagelse vil redde den sidste Storebælts-færge

Den eneste bevarede Storebælts-færge – 'Broen' – kan være på vej til Halsskov, skriver Sjællandske

Den gamle Storebælts-færge 'Broen', der i adskillige år har levet en omtumlet tilværelse, ser nu ud til at være reddet fra en skæbne som objekt for ophugning. 

Det skriver Sjællandske.

I Slagelse Kommune er byrådet ifølge mediet langt fremme med planer om at købe den gamle færge. Emnet bliver behandlet som et lukket punkt, men planen er angiveligt at indlemme 'Broen' i det gamle Færgeleje 2 i Halsskov, hvor tilkørselsrampen i forvejen er bevaret. 

https://www.soefart.dk/article/view/680023/video_rederi_vil_fjerne_rust_med_laserteknologi

I Korsør ligger der allerede en bunden opgave i at etablere et udstillingscenter om den faste forbindelse over Storebælt, som der er afsat fire mio. kroner til. Villum Christensen (LA), der er formand for Erhvervs- og Kulturudvalget i Slagelse Kommune, sætter et eventuelt køb af 'Broen' i forbindelse med et sådant center. 

- Jeg ser det som en pligt at undersøge det nærmere, når sådan en mulighed dukker op. Færgen vil være et ekstremt godt vartegn med mange udnyttelsesmuligheder, siger han til Sjællandske.

Mødte modstand i Nyborg

Ifølge mediet er planen at fylde op med sand omkring færgen i det gamle færgeleje og lade stævnen stikke ud igennem stensætningen. Slagelses borgmester, John Dyrby Paulsen (S) kalder angiveligt planerne for "spændende", men vil ikke gå i detaljer. Han kommenterer dog på tidsperspektivet i projektet. 

- Vi taler om kort tid, for opfyldningerne af havnen er jo i fuld gang, så hvis færgen skal sejles ind i det ene leje, så er det nødvendig med en hurtig beslutning, siger han til Sjællandske.

De nye takter fra Slagelse kommer efter, at 'Broen' igennem mere end tre år lå i Nyborg, hvor hensigten var at omdanne den gamle færge til museum og kulturelt samlingspunkt. Projektet endte dog med at få stor lokal modstand, fordi færgen i manges øjne ikke passede ind i den nye bydel, der var tænkt som lokation for projektet, og til sidst droppede byrådet i Nyborg planerne – til stor frustration for de to ejere af 'Broen'.

Læs også: 'Broen'-ejere i åben kritik af Nyborgs politikere

Har ikke hørt om planer

Ophugning truede igen, men i sommeren sidste år blev færgen slæbt til Grenaa. Her ville den som turistattraktion gå godt i spænd med de planer, der lå for udviklingen af byens Sydhavn, fremgik det dengang.

I dag har Grenaa Havn dog ikke længere planer med 'Broen', skriver Sjællandske. 

Den ene af færgens to private ejere, Jesper Kjær Andersen, afviser desuden at have kendskab til et forestående salg af færgen til Slagelse Kommune. 

- Nej, jeg har ikke hørt om planer i Halsskov Havn, men det ville da være rigtig dejligt, hvis det blev sådan, for vi er meget interesserede i at få bevaret dette stykke unikke danske færgehistorie, som det længe var planen at gøre i Nyborg, siger han til Sjællandske.

Læs også: 'Broen' lægger til kaj i Grenaa Havn

Som Søfart tidligere har skrevet, blev 'Broen” bygget på Frederikshavn Værft i 1951 og indsat på ruten Nyborg-Korsør i 1952. For sin tid var det en topmoderne færge: En hurtig, isbrydende færge med plads til 70 biler, der – jævnfør navnet – blev set som den endegyldige løsning, ’den flydende bro’, på datidens store udfordringer med lange bilkøer i Nyborg og Korsør. Den var danskbygget og -designet ned til mindste detalje.

'Broen' sejlede på ruten Nyborg-Korsør frem til 1957, hvor bilfærgerne flyttede til Knudshoved-Halsskov. 'Broen' flyttede med og sejlede der indtil 1966, hvor den blev indsat på Århus-Samsø-Kalundborg-overfarten. Her sejlede den indtil 1992, hvorefter den fik en ny funktion som diskoteksfærge – bl.a. i Aarhus havn. Siden foråret 2015 har 'Broen' ligget i Nyborg.

 

Kommenter artiklen (2)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095