Maersk Tankers gør klar til scrubbere i pools
Fordelingen af omkostninger i Maersk Tankers pools så ud til at give problemer, når IMO's svovlkrav fra første januar reducerer grænsen for svovl i skibenes brændstof fra 3,5 pct. til 0,5 pct.
Hidtil er brændstofomkostningerne fra de nu mere end 160 skibe i de forskellige pools blevet delt ud fra en beregning af, hvor meget bunker skibene har brugt i sammenligning med det gennemsnitlige bunkerforbrug blandt poolens skibe.
Den metode tager dog ikke højde for, at skibe med scrubber efter nytår vil sejle videre med HFO i tanken, imens skibene uden scrubber er tvunget over på dyrere lavsvovlsbrændstoffer.
Derfor kommer formlen for fordeling af brændstofudgifterne i Maersk Tankers pools fremover også til at omfatte de fakturerede omkostninger til brændstof, og ikke bare forbruget.
- Det var vigtigt for os at finde en fair løsning, som reflekterer markedsværdien af scrubbere og besparelserne på bunker, og som understøtter alle typer fartøjer i samme pool, siger Ulrich Schittek, chef for partner relations i Maersk Tankers, i en pressemedddelelse.
Maersk Tankers forventer, at i omegnen af 20 skibe på tværs af pools vil få en scrubber monteret.
Læs også: Maersk Tankers bekræfter køb af syv skibe