Aldrig har den globale containerflåde været større
Med en samlet global kapacitet på 23 mio. TEU har der aldrig været mere containertonnage på markedet, end der er nu.
Det skriver Børsen på baggrund af en opgørelse fra Alphaliner.
Det skarpe hjørne blev passeret i sidste uge, da Mærsks partner i 2M-alliancen, MSC, tog levering af to nye skibe på 23.000 TEU hver. Dermed har containerrederierne tilført verden en anseelig mængde ny tonnage igennem de senere år – tilbage i 2010 var den globale kapacitet på omtrent 13 mio. TEU.
I tiden fremover er der dog stor forskel på, hvordan containerrederierne ser på behovet for at udvide flåden. Hvor koreanske HMM, taiwanesiske Evergreen og franske CMA CGM har store nybygningsprogrammer, forholder det sig modsat hos blandt andre Mærsk og Hapag-Lloyd.
- Både Mærsk og Hapag-Lloyd har en strategi, hvor de fokuserer på profitabel vækst frem for volumenvækst. Der er en klar opsplitning i markedet, hvor flere rederier nu går efter kvalitet frem for kvantitet i lasten, siger Lars Jensen, CEO i Seaintelligence Consulting, til Børsen.
Læs også: CMA CGM søsætter verdens første LNG-drevne ultra-store containerskib