Olieselskaber investerer i Norsepower
Den finske producent af rotorsejl Norsepower har fået et skud frisk kapital fra en front, som rotorsejlene ellers er med til at reducere behovet for.
Der er tale om investeringsfonden OGCI Climate Investments, hvis ejerkreds bliver udgjort af 11 internationale olieselskaber, heriblandt Shell og Total. Fonden har investeret otte mio. euro, svarende til 60 mio. kroner, i Norsepower.
Investeringen skal bidrage til at øge produktionskapaciteten som et led i næste fase af Norsepowers udvikling i en tid, hvor jagten på midler til at nedbringe CO2-udledningen fra shipping for alvor er gået ind.
- Norsepowers rotorsejlteknologi er en innovativ, effektfuld og tilgængelig løsning, som forbedrer effektiviteten af fartøjet og reducerer forbruget. Vi ser frem til at samarbejde med Norsepower om at levere en ægte reduktion af shippingsektorens CO2-udledninger, siger OGCI's adm. direktør Pratima Rangarajan i en pressemeddelelse.
Indtil videre har Norsepower installeret rotorsejl på tre fartøjer. Det gælder den 9700 t.dv. store ro/ro 'Estraden' fra Bore, Viking Lines ro/pax 'Viking Grace' og Maersk Tankers' 110.000 t.dv. store 'Maersk Pelican'. Seneste rederi i Norsepowers ordrebog er Scandlines, der vil installere et rotorsejl på hybridfærgen 'Copenhagen', som sejler mellem Gedser og Rostock.
Som Søfart tidligere har skrevet, er erfaringerne fra de tre pilotprojekter blandede. På 'Viking Grace' er effekten tvivlsom efter et års brug, hvilket givetvis kan tilskrives ruten mellem Turku og Stockholm, der for en stor dels vedkommende er præget af lav fart og mange kursændringer igennem skærgården.
Omvendt er erfaringerne positive på 'Estraden', som primært sejler mellem Zeebrügge og England. Siden installationen af rotorsejl i 2015 har der været tale om en årlig reduktion i brændstofforbruget på seks pct. i gennemsnit.
Læs mere: Tvivl om Viking Lines fortsatte brug af rotorsejl