23948sdkhjf

DFDS-konkurrent bestiller verdens største dobbelt-ender-færger

Konkurrencen mellem Dover og Calais øges betragteligt i 2023, når P&O indsætter to dansk-designede dobbeltender-færger parallelt med DFDS’ tre konventionelle færger på ruten

DFDS’ hovedkonkurrent ud fra Dover i England, det DP World-ejede P&O Ferries, har netop kontraheret to nybygninger til deres Dover – Calais-rute, der bliver verdens største dobbelt-ender færger.

Ordren til en værdi på 260 mio. euro er placeret ved kinesiske GSI (Guangzhou Shipyard International) og indbefatter en option på yderligere to skibe. De to kontraherede færger skal leveres i 2023.

https://www.soefart.dk/article/view/677646/aarhusrederi_pa_banen_med_ny_skibstype_under_dansk_flag

Designet til den nye generation af Dover – Calais-færger, der af afløser P&O Ferries’ nuværende Spirit-klasse af færger fra 2011/12, har et konceptdesign fra danske OSK-Ship Tech.

OSK-Ship Tech kan dermed føje endnu et stort færgenybygningsprojekt på referencelisten fra Sino Dane-samarbejdet mellem OSK-Ship Tech og GSI, hvor det danske skibsdesignhus, ud over design, også formidler kontakter til det vestlige færgemarked for det kinesiske værft.

Det er således i regi af Sino Dane-samarbejdet, at OSK-Ship Tech allerede er bag designet af ro/pax-nybygninger fra GSI til DFDS, Moby Line og Algérie Ferries.

Første dobbelt-endere

DFDS opererer i dag tre ro/pax-færger mellem Dover og Calais samt yderligere tre ro/pax-færger mellem Dover og Dunkirk. Fem af de seks DFDS-færger er specialbyggede til de to ruter. Den sjette færge, der således oprindeligt blev bygget til en anden rute, udskiftes med en nybygning i 2021, som DFDS tager ind på bareboat fra Stena RoRo.

Hidtil har ingen af de anvendte færger på den højfrekvente 21 sømil lange rute mellem Dover og Calais været dobbelt-endere. Ruten har således indtil nu været anset som for lang til, at denne – ellers driftsmæssige mere effektive færgetype – kunne anvendes.

P&O Ferries oplyser, at nybygningerne får en dieselelektrisk/el-hybrid drivlinje med fire azimuth thrustere. Kapaciteten bliver på 2.800 lanemeter, hvilket svarer til kapaciteten på den nuværende Spirit-klasse.

Passagerapteringen får plads til 1.500 passagerer over to gennemgående dæk med lysindfald fra store vinduer, der strækker sig over to dæks højde.

https://www.soefart.dk/article/view/677541/kobenhavn_far_nyt_ship_management_selskab

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.148