Fem danske rederier med i koalition for CO2-neutral shipping
En ny international koalition af aktører med relation til shipping har sat sig for at skabe et CO2-neutralt skib inden 2030.
Koalitionen, der kalder sig Getting To Zero Coalition, er blevet til i regi af Global Martime Forum, og i øjeblikket har omtrent 70 aktører tilsluttet sig målet. Iblandt dem er de danske rederier Mærsk, DFDS, Torm, Maersk Tankers og Norden.
2030 er sat som skæringsdato med tanke på, at skibes levetid ofte er 20 år eller mere. Derfor skal der handles nu, hvis shipping skal kunne leve op til sin forpligtelse i Paris-aftalen om at halvere branchens CO2-udslip i 2050.
- Det kræver nye teknologier og brændstoffer, og vi kommer ikke i mål alene. Det kræver et bredt samarbejde på tværs af industrien, så jeg ser det som et rygstød i den rigtige retning, siger Jan Rindbo, adm. direktør i produkttank- og tørlastrederiet Norden, til Børsen.
Fra Mærsk lyder det, at effektivisering har været med til at reducere rederiets CO2-udledning pr. container med 41 pct. igennem det seneste årti, men at effektivisering ikke er nok i det lange løb.
- Effektivisering kan kun holde udledningerne fra shipping stabil, ikke tilintetgøre dem. For at tage det næste store skridt i retning af CO2-neutral shipping er det nødvendigt med et skifte i fremdriftsteknologier eller et skifte til rene brændstoffer, hvilket forudsætter et tæt samarbejde fra alle parter, siger Mærsks CEO Søren Skou i en pressemeddelelse fra koalitionen.
Blandt koalitionspartnerne er ikke blot rederier, men også brændstofleverandører som Shell, havne som Aarhus og Antwerpen, motorproducenter som MAN Energy Solutions og Wärtsilä foruden energiselskaber som Ørsted og Vestas.
Den nye koalition blev præsenteret for FN i går.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.