23948sdkhjf

Tank: Alles øjne hviler på Saudi-Arabien efter angreb

Særligt VLCC-rederierne vil kunne mærke fald i efterspørgsel, men også produkttank kan blive ramt, vurderer Bimco

Aldrig før har verden set så stor en nedgang i den globale produktion af olie, som da saudiske produktionsfaciliteter i weekenden blev sat ud af spil af droneangreb. 

Ifølge det saudiske olieselskab Saudi Aramco er produktionen nedsat med 5,7 pct., hvilket svarer til mere end fem pct. af den globale produktion. På den første åbningsdag siden angrebet er råolie i dag blevet handlet til priser op mod 20 pct. over niveauet inden angrebene, om end prisen nu lader til at have stabiliseret sig på ved en stigning på omtrent 10 pct.

Alt imens venter både olieindustrien, tankrederierne og iagttagere på særligt én ting: Vished for, hvornår Saudi Aramco vil være tilbage i normal produktion igen. 

- Det er en uafklaret situation, hvor vi hverken ved, hvornår eksporten kommer tilbage, eller om der kommer flere angreb, siger Bimcos chefanalytiker Peter Sand til Søfart og fortsætter:

- Men det er klart, at fundamentalt står vi jo og kigger på nogle mængder, der går ned, og det er entydigt negativt for markedet.

Kan booste rater

Blandt andre iagttagere er der langt fra enighed om, hvad konsekvenserne af weekendens angreb bliver for shipping.

Én ting er, at nedgangen i produktion svarer til 2,5 VLCC’ere ud af Saudi-Arabien på daglig basis. En anden ting er, at når der sker noget i én del af tankmarkedet, har det som regel også konsekvenser for andre dele af tankmarkedet, hvor danske tankrederier er mere eksponerede end i fragten af råolie. Og en tredje ting er, at der i nogen grad vil blive kompenseret for den tabte produktion i Saudi-Arabien ved at trække på lagre i både Saudi-Arabien og andre lande.

I Arctic Securities vurderer senioranalytiker Ole-Rikard Hammer over for Tradewinds, at angrebene kommer til at føre til højere rater. 

- Vi mener, at indkøberne hos raffinaderierne nu fokuserer på at opbygge lagre og sikre forsyningen. Det vil blive sværere at få fat på olie, og olien vil blive nødt til at rejse længere fra USA, Brasilien og Rusland, siger han og tilføjer, at der på den måde er højere rater og mindre udbud af tonnage i vente. 

Omvendt ser researchchef Joakim Hannisdahl fra Cleaves Securities mere skeptisk på sagen. 

- Vores foreløbige vurdering på baggrund af den tilgængelig information er, at det her vil komme som et midlertidigt chok for efterspørgslen efter olietankere, siger han ifølge Tradewinds i en orientering til investorer.

Han tilføjer, at effekten dog i nogen grad vil blive afværget af træk på lagre i Saudi-Arabien samt forøget eksport fra andre OPEC-lande og måske også Rusland. 

Spørgsmål om tid

I og med at den direkte effekt af angrebene først og fremmest vil kunne mærkes for VLCC’ere, kommer konsekvenserne for de danske rederier først lidt længere henne ad banen, vurderer Peter Sand.

Ingen danske rederier har de største råolietankere i flåden, og selvom der måske også kan blive tale om et øjeblikkeligt fald i eksporten af nafta fra Saudi-Arabien, afhænger effekten for produkttankrederier i høj grad af, hvor hurtigt Saudi-Arabien for reetableret sin produktion. 

Én ting står dog klart, fortæller Bimcos chefanalytiker. Verden mangler ikke olie, for der er blevet opbygget store lagre ad flere omgange siden olieprisens bratte fald i 2014.

- Ingen ved med sikkerhed, hvor store lagre, der befinder sig rundt omkring i verden, men vores bud er, at der i OPEC og USA er i omegnen af 3000 mio. tønder. På den måde er vi dækket nok ind bare i den ene halvdel af verden, så jeg forventer ikke, at vi kommer til at mangle olie her og nu, siger han.

Saudi Aramco forventes at frigive flere detaljer om skadernes omfang i løbet af de kommende døgn. 

Læs mere: Prisen på råolie ryger i vejret efter angreb i Saudi-Arabien

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.1