Russisk fragtskib tilbageholdt i København med 37 fejl
Ikke mindre end 37 fejl og mangler fandt Søfartsstyrelsen frem til, da den i sidste uge foretog en havnestatskontrol af det russiske fragtskib 'Aressa'.
Det skriver CO-Søfart.
Hovedpunkterne på den lange liste spænder fra manglende udbetaling af løn, uhygieniske opholdsarealer og alvorlige sikkerhedsmæssige mangler som for eksempel defekt brandslukningsudstyr og to år gamle søkort.
- Vi har søfarende ombord, der ikke har fået løn, og der er absolut rod i lønregnskaberne med tvivl om, hvad de har fået, og om de har fået løn. Dertil kommer, at der er møgbeskidt, der er ingen varme, og provianten – der er mangelfuld – lever ikke op til kravet om en sund og varieret kost, siger Søfartsstyrelsens synschef Martin John ifølge CO-Søfart.
Der er 11 besætningsmedlemmer på 1978-byggede 'Aressa', der stadig ligger ved Prøvestenen i København. Der er tale om ni russere og to hviderussere, og eftersom der er brud på Maritime Labour Convention (MLC) blev ITF Danmark orienteret. Derfor var ITF-inspektør Morten Bach ombord for at tilbyde sin assistance, blandt andet i forhold til den manglende udbetaling af løn.
- Men jeg blev kort og godt smidt i land af skibets russiske kaptajn, der under ingen omstændigheder behøvede hjælp, siger Morten Bach ifølge CO-Søfart og fortsætter:
- Det var mit klare indtryk, at besætningen er undertrykt og bange for konsekvenserne ved at kontakte for eksempel os. Og det, jeg nåede at se af skibets tilstand, er bedst beskrevet med et enkelt ord: Rystende.
Det er tredje gang inden for et år, at 'Aressa' bliver tilbageholdt. I november 2018 blev det kun frigivet af de russiske myndigheder i Azov under betingelse af, at det sejlede til værft for reperation af defekte redningsbåde og udstyr til brandslukning. Næste tilbageholdelse skete i januar i Goole, Storbrittanien, hvor havnestatsinspektører fandt 24 fejl og mangler ved skibet, der fik lov at sejle videre halvanden måned senere efter fremvisning af en dokumenteret aftale med et værft om ophold.
Hos Søfartsstyrelsen er besætningen umiddelbart den største prioritet. Ifølge Martin John kan der bliver tale om en længevarende tilbageholdelse, hvor rederiet måske ender med at lade besætningen i stikken.
- Det ser vi desværre af og til. Og her har vi allerede gode samarbejdsrelationer på plads til at tage hånd om det, hvis det skulle ske, siger Martin John til CO-Sea.
'Aressa' har en kapacitet på 2.649 t.dv., sejler under Cameroun-flag og bliver drevet af rederiet Baltrechflot Ltd. fra Skt. Petersborg i Rusland.
Læs også: Skibsinspektioner skaffede 160 mio kroner til snydte søfolk