Atomdrevet russisk fragtskib passerer dansk farvand
Det atomdrevne russiske fragtskib 'Sevmorput' har i skrivende stund rundet Skagen på sin færd fra Kamchatka mod Skt. Petersborg via den nordlige sørute.
https://www.soefart.dk/article/view/675925/dodsfald_pa_maersks_foretrukne_skrotvaerft_i_alang
Herhjemme følger Forsvaret med, imens det 1988-byggede fragtskib sejler igennem Storebælt og videre ud i Østersøen med en last bestående af 204 kølecontainere med fisk.
I en opdatering på Twitter oplyser Forsvarets chef for nukleart beredskab, at der løbende bliver lavet spredningsprognoser, imens skibet er i dansk farvand. Og noget kan tyde på, at det kan blive en mere regelmæssig opgave for myndigheder i Danmark og de andre nordiske lande at holde øje med skibet.
Ifølge mediet The Moscow Times oplyser det russiske rederi Sovcomflot, at der i løbet af efteråret vil være to sejladser med fisk fra den russiske del af Stillehavet via den nordlige sørute. Hvis det viser sig at være en succes, vil ruten blive ordinær næste år.
'Sevmorput' er det sidste tilbageværende af fire atomdrevne handelsskibe nogensinde bygget. Det 260 meter lange skib blev leveret i 1988 og har gennemgået en omskiftelig tilværelse siden. Planen var oprindeligt at bruge skibet til internationale laster, men i årene efter søsættelsen blev det nægtet adgang til havne i både udlandet såvel som havne i det østlige Rusland, hvor havnearbejdere sågar nægtede at laste og lodse skibet på grund af frygten for stråling.
I slutningen af 1990'erne skulle der nyt brændstof på reaktoren, og 'Sevmorput' blev lagt op, imens leverancen trak ud. Efter nogle år i drift i midten af 00'erne blev skibet atter lagt op ud for Murmansk i 2007. Fem år senere blev det besluttet at sende 'Sevmorput' til ophug, men planen blev ændret i 2013. Efter en større renovering forlod skibet kaj i november 2015 for at sejle militært isenkram for det russiske forsvarsministerium.
Læs også: Uundgåeligt eller urealistisk – her er danske søfartseksperters vurdering af A-kraft