De fleste ved, at ’Ellen’ er en 100 pct. el-færge med den hidtil længste aktionsradius og dermed besidder en verdensrekord, men der er også andre områder, hvor færgen adskiller sig fra Danmarks øvrige ø-færger.
Det påpeger skibsingeniøren bag designet af ’Ellen’, Jens Kristensen, indehaver af Jens Kristensen ApS Consulting Naval Architects i Marst...
Ingeniøren bag rekordfærge: Derfor er ’Ellen’ unik
Skibsingeniøren bag ’Ellen’ beretter, hvordan verdens hidtil mest kompromisløse el-færge blev skabt, og hvordan det kunne gå til, at færgen blev 40 tons tungere end planlagt
5
Billeder
’Ellen’ passserer Skjoldsnæs Fyr 16. august, altså dagen efter premieren på Søby - Fynshav-ruten. Rækken af vinduer her i bagbord side er ind til passagersalonen. ’Ellen’ blev på projektstadiet forlænget knapt 10 meter, hvilket i følge reglerne om lanterneføring nødvendiggjorde en agtermast. Dermed har færgen nu to aluminiumsspoilere med det primære formål at være fundament for masterne, men malet i Ærøfærgernes gule skorstensfarve, bidrager de også positivt til færgens ydre design og tilhørsforhold. Foto: Peter Therkildsen
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement