Ny hotline skal hjælpe krænkede søfarende
Læs mere: Sea Health søsætter nyt tiltag mod krænkelser
Det kan være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, hvis man er blevet udsat for, eller har været vidne til, krænkende adfærd ombord på et skib. Organisationen Sea Health & Welfare har derfor åbnet en telefonlinje, hvor søfarende kan søge fortrolig og uvildig støtte og vejledning, hvis de oplever krænkende adfærd.
Hotlinen er en del af Sea Health & Welfares nye kampagne ”Be a buddy – not a bully”, som har til formål at forbedre arbejdsmiljøet til søs. Foruden en hotline byder kampagnen også på vejledende materiale til både rederierne og de søfarende.
Danske Rederier oplyser i en pressemeddelelse, at man bakker helhjertet op om kampagnen.
- Det er et rigtig vigtigt initiativ. Kampagnen indeholder mange gode elementer, som kan bruges til at gøre op med krænkelser – både til lands og til vands, siger direktør for arbejdsmarked, rekruttering og uddannelse Anne Windfeldt Trolle, der også i bestyrelsesmedlem i Sea Health & Welfare.
Forebyggende arbejde
Kampagnens skal sætte fokus på det forbyggende arbejde med chikane og mobning. Derfor indeholder den også en vejledning, som blandt andet består af eksempler på, hvordan man stopper krænkende adfærd. Vejledingen er henvendt til både søfarende og rederier.
Anne Windfeldt Trolle vurderer, at kampagnens materiale er "rigtig brugbart".
- Men initiativet ikke kan stå alene, og vi er derfor ved at se på, hvordan vi kan bistå rederierne med at få principperne og de gode intentioner til – i det omfang de ikke er det allerede – at blive til virkelighed ude på skibene, siger hun.
Læs også: Søfolk føler sig mere isolerede