Shell chartrer 14 LNG-nybygninger
Olieselskabet Shell har underskrevet en langsigtet charteraftale på ti nybygninger, der vil blive forsynet med dual fuel-motorer og dermed have muligheden for at sejle på LNG.
Det oplyser Shell i en pressemeddelelse.
Der er tale om ti råolietankskibe i aframax-klassen. Skibene skal bygges hos Samsung Heavy Industries, og leveringerne skal begynde i 2021.
Derudover har olieselskabet indgået en aftale om fire produkttankskibe, der også vil få muligheden for LNG-drift i kraft af dual fuel-maskineri.
- LNG er allerede en kommercielt konkurrencedygtig måde at reducere udledningen fra skibe, heriblandt også dem, som leverer olie til vores kunder, siger Mark Quartermain, Shell’s dirketør for råoliehandel og -forsyning, i meddelelsen.
Han fortsætter:
- Det her er et vigtigt skridt i Shells brede indsats for at hjælpe med at gøre shippingsektoren kulstoffri – både som leverandør og bruger af LNG.
IMO har en målsætning om, at shippings udledning af drivhusgasser skal være halveret i 2050. LNG bliver i nogle studier fremhævet som et middel til at opnå reduktioner på op mod 21 pct. Andre beregninger når dog til langt mindre overbevisende resultater, primært på grund af den udledning af den aggresive drivhusgas metan, som kan forekomme i dual fuel-motorer med lav kompression.
Læs også: Maritim karbonfangst er billig løsning til LNG
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.