Efter konkursen: Syv skibe skal sælges
Blue Star Lines konkurs har sat advokat Harald Søndergaard fra Hafnia Advokat-firma i sving. Han er kurator i boet efter det 16 år gamle Faborg-rederi og har taget fat på opgaven med at redde så mange værdier som muligt.
- Det, vi arbejder på lige nu, er at sikre aktiver, så de kan sælges, og tage hånd om besætningerne, siger Harald Søndergaard til Fyens Amts Avis.
Aktiverne omfatter salg af Blue Star Lines syv skibe – et ottende var lejet.
Han oplyser også, at søfolkene ansat af rederiet kan være sikre på at få deres løn, da de har pant i skibene.
Hvordan mulighederne er for et samlet eller delvist salg af aktiverne, og hvem der kunne tænkes at være interesseret, ønsker kurator ikke at fortælle til Fyens Amts Avis.
Gæld på 88 millioner
Blue Star Line gik konkurs den 15. juli efter en konkursbegæring indgivet ugen forinden. To tabte ordre, der kom i halen på to økonomisk dårlige år – 2018 og 2017 bød på underskud på henholdsvis 17,6 mio. kr. og 45,3 mio. kr. - fik læsset til at vælte, fortalte direktør og hovedaktionær, Tom Hald, i forbindelse med konkursen.
Seneste årsregnskab, der dækker 2018, viser rederiet havde gældforpligtigelser på i alt 88 mio. kr., mens egenkapitalen var reduceret til 19,9 mio. kr.