23948sdkhjf

Her er Danske Havnes tre vigtigste ønsker til den nye S-regering

Danske Havne har samlet tre af deres vigtigste politiske ønsker til det nye folketing og den nye regering
Danske Havne har tre brændende ønsker til den nye S-regering og folketing. Ønskerne er ifølge direktør Tine Kirk Pedersen både ambitiøse og nødvendige, fastslår hun i brancheforeningens nyhedsbrev.

- Hos Danske Havne har vi allerede op til valgudskrivelsen løbende arbejdet med de forskellige politiske emner, der har særlig relevans for vores erhvervshavne og hele vores branche. Og det er en vigtig branche herhjemme, for samlet set skaber Det Blå Danmark beskæftigelse for 96.000 personer og står for 6,5 procent af dansk BNP og hele 25 procent af dansk eksport, skriver Danske Havne.

Her følger Danske Havnes tre vigtigste politiske ønsker, som ifølge organisationen ikke er i prioriteret rækkefølge:

1. En revision af havneloven

Danske Havne tog hul på nuværende etape af revisionen af havneloven, da regeringens ekspertudvalg i maj 2018 fremlagde første bud på fremtidens havnelov. Siden har der været politiske forhandlinger, som dog ikke er endt ud i nogen aftale endnu.

- Det blev skubbet til efter valget, og det er også ok, for et vigtigt og grundigt arbejde kræver den tid, det tager. Fra havnenes side kommer vi til at fortsætte med at byde ind med vores vigtigste pointer. Det handler blandt andet om, at den nye havnelov skal være med til at sikre lige konkurrencevilkår – særligt i forhold til lånemulighederne – for havnene i hele landet, skriver direktøren, som fortsætter:

- Vi mener, at alle havne uanset organisationsform skal have samme adgang til statsgaranterede lån, og så er vi stærkt optagede af, at de danske havne skal have rammevilkår, så de kan konkurrere med andre havne i særligt EU.

- Vi ønsker en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører, og så hver især kan bidrage med det, de gør bedst. Kun sådan kan vi med forholdsvis små havne klare os i europæisk sammenhæng.

2. En bæredygtig, national transportstrategi:

Danske Havne peger på, at Sverige og Norge har langsigtede, nationale transportstrategier, men Danmark mangler.

- Vi skal være modige og udforme en dansk transportstrategi, der både er bæredygtig og fremsynet, skriver Danske Havne, som nu vil presse på, for at den nye transportminister efter sommer indkalder alle partier til forhandlinger om en langsigtet, bæredygtig, national transportstrategi.

- Vi skal turde bryde gamle vaner og for alvor sætte skub i digitalisering af transporten, så vi udnytter kapaciteten bedst muligt. Her bør et ekspertteam se på, hvordan vi bryder gamle vaner og reelt bringer søvejen i spil som alternativ til de grå motorveje. For vi må forvente en vækst i transportbehovet, der bliver så stort, at vi ikke kan bygge os ud af det. Vi må og skal derfor udnytte den eksisterende kapacitet bedre, skriver Danske Havne.

På havnenes ønskeseddel er også en ny, bæredygtig, national transportstrategi, som indeholder planer om statslige puljer til omstillingsløsninger i havnene, så havnene på sigt kan tilbyde grønnere brændstoffer (såsom LBG- og LNG-løsninger) til gavn for klima og miljø.

3. Et blåt nabotjek :

Ifølge Danske Havne skal regulering og overimplementering af lovgivning afbødes, hvis danske maritime virksomheder og havne skal være et globalt kraftcenter i fremtiden.

- Ellers taber vi den globale konkurrence. Vi har derfor lanceret et konkret politisk forslag fra os og Danske Maritime, som vi stadig arbejder videre på: Vi ønsker et internationalt nabotjek af havneområdet og den danske maritime udstyrsindustri, så vi kan se, om vi kan undgå overimplementering og nationale særregler, skriver Danske Havne.

Organisationen peger på, at når de endelige resultater af nabotjekkene forligger, er det afgørende, at de relevante ministre involveres i arbejdet med at få sat handling bag ordene om at gøre Danmark til et globalt maritimt kraftcenter.

- Det arbejde melder Danske Havne og Danske Maritime sig allerede nu meget villige til at indgå i, lyder det.

Mange andre ønsker :

Ud over ovenstående ønsker Danske havne sig også gode adgangsveje til havnene, fleksible muligheder for at skifte mellem jernbane, lastbil og søtransport, fair forhold på lodsområdet og initiativer til at reducere plastikaffald i havene, fremgår det.


Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112