23948sdkhjf

Planetgear sikrer fri skibspassage ved ny bro

Hoyers planetgear skal sammen med SH Groups drevsystemer styre Lille Langebro i København. Lille Langebro er Københavns nye cykel- og gangbro, som skal forbinde Bryghusgrunden ved Vester Voldgade med Langebrogade på Amagersiden.

Broens oplukkelige funktion er mulig ved hjælp af to drejelige brofag, der vrider sig fri fra broen og lægger sig på langs af sejlrenden. I mere tekniske termer kaldes løsningen til Lille Langebro for en femfags-kassedragerbroløsning med dobbeltudkragede drejefag over gennemsejlingsfaget.

Vredet mellem brofagene sker ved hjælp af drevsystemer – også kendt som krøjesystemer.

SH Group har designet, leveret og installeret de i alt to drevsystemer, der styrer broens åbne- og lukkefunktion via frekvensstyrede bremsemotorer monteret på planetgear. De gør det muligt at styre, hvornår broen skal åbne hurtigt, og hvornår den skal åbne langsomt. Systemerne er installeret i de to siloer, der samtidigt holder broen oppe.

Kendt teknik
SH Group har tidligere leveret lignende mekaniske åbnefunktioner til andre brosystemer i København.

- Teknikken er kendt. Vi har tidligere fremstillet systemer, der minder om dette, og vi bruger vores tidligere erfaringer og metoder til at udvikle tilpassede løsninger hver gang, siger Klaus Rasmussen, projektleder hos SH Group.

SH Group er specialiseret i hydrauliske design og automation til avancerede brosystemer, men der skal selvfølgelig udvikles til de specifikke opgaver hver gang.

- Det specielle ved systemet til Lille Langebro er, at komponenterne er lavet i højstyrkestål. Designet på Lille Langebro er let og enkelt, og derfor var det vigtigt, at komponenterne blev lavet i nogle stærke materialer, og det blev højstyrkestål. Det har nogle mekaniske egenskaber, der ikke findes i vores standardløsninger, siger Klaus Rasmussen.

Hoyer Transmissions har leveret planetgear og bremsemotorer til de to drevsystemer. Det drejer sig om i alt otte gearløsninger med forstærkede planetgear, der tillader højere radiale kræfter end normalt. Planetgearet er leveret i 4 trin og med udveksling 489:1 af italienske Rossi. Hoyer bremsemotorerne er hver på 15 kW med 100Nm bremse.

Ud over dette projekt har Hoyer Transmissions og SH Group også samarbejdet om systemer til en række andre broer i København. Det drejer sig om Byggebroen, Proviantbroen, Trangravnsbroen, Teglværksbroen, Bryghusbroen og Cirkelbroen. Hertil har Hoyer Transmissions leveret motorer, der driver hydraulikken.

Ud over drevsystemerne har SH Group også leveret styring, belysning og el-arbejde til Lille Langebro.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.116