Styrelse afviser også DI's klage over Vejle Havn
Kort efter, at Trafik- Bygge- og Boligstyrelsen afviste at behandle DI's klage over planerne om at lukke Kolding Havn i 2043, afviser samme styrelse nu at behandle en lignende klage over planerne om en delvis nedlukning af Vejle Havn i 2030.
Læs mere: Styrelse afviser DI’s klage over Kolding Havn
Byrådet i Vejle vedtog i november 2018 en ejerstrategi, som vil betyde, at alle havnevirksomheder på den nordlige del af Vejle Havn (kaldet Nordkajen) får opsagt deres lejemål i 2030. Derefter er byrådets plan, at arealet skal overgå til byudvikling.
Planen fik Danske Havnevirksomheder, der hører under DI, til at indsende en klage, som primært gik på, at ejerstrategien er i strid med havnelovens ord om, at havnearealer skal udlejes til havnerelaterede formål. Og at kommunalbestyrelsen skal varetage havnens interesser.
Ret tilfreds med svar
Nu er klagen dog blevet afvist med den begrundelse, at en ejerstrategi vurderes at være ”et politisk rammedokument, der ikke i sig selv kan anses for en afgørelse eller en beslutning, der indeholder dispositioner omfattet af havnelovens bestemmelser.”
- Vi er sådan set meget tilfredse med svarene fra styrelsen, for det er positivt, at der rent faktisk ikke er truffet beslutninger om at afvikle havnene og opsige lejekontrakterne, siger Klaus G. Andersen, formand for Danske Havnevirksomheder, i en pressemeddelelse og fortsætter:
- Derfor vil vi opfordre virksomheder på såvel havnene i Vejle og Kolding, som på alle andre erhvervshavne i Danmark, til løbende at søge deres lejekontrakter forlænget – gerne i så lang tid som muligt. Det vil nemlig give havnevirksomhederne den størst mulige sikkerhed.
Holder øje
Afvisningen af klagen minder meget om den afvisning, der lød fra samme styrelse omkring lukningen af Kolding Havn. Her var begrundelsen, at den politiske aftale ikke er en forvaltningsretligt bindende beslutning.
Det ændrer dog ikke på, at politikerne i Kolding og Vejle er kommet på observationslisten hos Danske Havnevirksomheder.
- Det er helt overordnet en stærkt uhensigtsmæssig situation, at en politisk beslutning i et byråd kan hensætte en hel branche i usikkerhed. Det er ikke særligt befordrende for private investeringer og for effektivitet og konkurrencekraft. Derfor er vi nødt til at fastholde ønsket om, at der på nationalt niveau indføres en bedre beskyttelse af private virksomheder på havne. Det kunne f.eks. være i den kommende revision af havneloven, siger Klaus G. Andersen.
Læs også: Lejer: Plan for Vejle Havn er dødsstød