23948sdkhjf

DNV GL sammen med japansk værft om grønnere bulk carriers

Oshima Ultramax 2030-bulk carrier er første step mod langt grønnere bulk carriers

Den japanske værftsgruppe Oshima Shipbuilding og klassifikationsselskabet DNV GL har indgået et strategisk samarbejde som et led i IMO’s målsætning om en reducering af drivhusgasser fra skibsfarten. Samarbejdet består i udviklingen af nye bulkcarrier designs. Det første, ”Oshima Ultramax 2030”, skal være 50 pct. mere energieffektivt end den typiske moderne bulkcarrier er i dag.

– Oshima og DNV GL har samarbejdet gennem mange år, da op imod 200 skibe, klasset af DNV GL er blevet leveret fra værftet gennem tiden. Med den nye aftale bliver samarbejdet nu væsentligt udvidet, udtaler Eiichi Hiraga, President of Oshima Shipbuilding i en pressemeddelelse, de to parter udsendte tidligere på måneden i forbindelse med Nor-Shipping i Norge.

Det nye ”Oshima Ultramax 2030” får LNG-drevet maskineri fra Wärtsilä, et optimeret skrog, et sejl til brug på lange stræk over oceanerne samt solceller og batterier, der skal gøre skibet helt emissionsfrit under havneanløb.

– Skal de ambitiøse mål om reducering af drivhusgasser, opsat af IMO, nås – så må vi arbejde sammen om avanceret skibsdesign, og udnytte både eksisterende og ny teknologier, udtaler Trond Hodne, Director of Sales & Marketing hos DNV GL, og fortsætter:

– Designet halverer EEDI’et i forhold til sammenlignelige skibe og sætter en ny standard for low emission-bulk carriers. Vores relation med Oshima går mange år tilbage og vi ser frem til at arbejde sammen med dem i fremtiden.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078