23948sdkhjf

Mærsk lander første kunde til fragt på madolie

Tøjgiganten H&M blev den første kunde, der valgte at tage imod Mærsks tilbud om gøre transporten af containere CO2-neutral ved at lade containerskibet sejle på brugt madolie. 

Det oplyser Mærsk i en pressemeddelelse.

Nyheden kommer i forlængelse af et forsøg med madolie i en del af brændstoffet, som blev gennemført tidligere i år på 'Mette Mærsk'. Det 18.000 TEU store Triple E-skib sejlede fra Rotterdam til Shanghai og retur med 20 pct. biobrændsel i form af brugt madolie iblandet brændstoffet, som blev leveret af Shell. 

Læs mere: 'Mette Maersk' får madolie i tanken

- Forsøget med biobrændsel ombord på 'Mette Mærsk' har bevist, at CO2-frie løsninger til shipping allerede kan bruges i dag, både teknisk og operationelt, siger Mærsks COO Søren Toft i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Selvom det endnu ikke er den endelige løsning, er det så afgjort en del af løsningen, og det kan tjene som en midlertidig løsning på at reducere CO2-emissioner i dag. 

I H&M har man takket ja til at deltage i forsøget, fordi man har en målsætning om at blive CO2-positiv i 2040. 

- Vi vil gerne bruge vores størrelse til at være en drivkraft for innovative løsninger, siger Helena Helmersson, COO H&M Group, i pressemeddelelsen.

Over for Berlingske fortæller Søren Toft, at det kommer til at gøre transporten dyrere, når Mærsks kunder vælger biobrændsel frem for traditionel bunker. 

- Dette bliver et premiumprodukt, og prisen bliver højere, men det er kunderne indforstået med. Vores kunder har også en meget stor interesse i at reducere deres påvirkning, og dette er en måde, hvorpå vi sammen kan hjælpe hinanden, siger han til Berlingske. 

Rent operationelt bliver der tale om, at Mærsk på tværs af flåden garanterer at ændre blandingsforholdet af biobrændsel og traditionel bunker i henhold til den CO2-neutrale transport, som bliver bestilt af kunder som H&M. Det bliver altså ikke nødvendigvis det skib, der transporterer de eksakte containere med H&M's tøj, som får madolie i tanken. 

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.126