Knud E. Hansen præsenterer krydstogtskib med sejl
Eksklusive omgivelser, mulighed for at udnytte vinden til fremdrift og en størrelse, der gør det muligt at undslippe horderne af turister fra de store krydstogtskibe.
Det er overordnet set, hvad der kendetegner det seneste koncept fra Knud E. Hansen.
- Dette design er rettet mod markedet for adventure-krydstogt og vil appellere til passagerer, som foretrækker en mere intim krydstogtoplevelse, imens de besøger destinationer, som er utilgængelige med større skibe, skriver den danske skibsdesigner i en pressemeddelelse.
En beskeden længde og dybgang på henholdsvis 110 meter og 4,5 meter gør det muligt at gå ind i mindre havne. Desuden er skibet forsøgt gjort attraktivt for kunder, der gerne vil opleve verden med det mindst mulige CO2-aftryk. Det sker i kraft af en batteripakke, der gør det muligt at slukke dieselgeneratoren i havn, og så de karakteristiske tre master.
Her har Tyske Detlev Loell Ingenieurbüro har været inde over designet. Sejlene i de tre master er computerstyrede, og sejlenes totale areal udgør 1.910 kvm. Med aktive stabilisatorer skulle det være muligt at holde krængningen under seks grader, så passagerernes komfort også er opretholdt for sejl.
Foruden sejlene sørger fire dieselelektriske motorer for, at krydstogtskibet kan holde 15 knob i de fleste situationer.
Konceptet har plads til 100 passagerer fordelt på 48 kahytter, der alle har havudsigt.
Læs også: Norges turistindustri advarer mod krydstogtskibe