Styrelse afviser DI’s klage over Kolding Havn
Siden DI i december sidste år indbragte en klage over Kolding Byråds beslutning om at lukke byens erhvervshavn, når den sidste lejekontrakt udløber i 2043, har afgørelsen fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen været ventet med spænding.
Nu foreligger svaret, og heri afviser styrelsen at behandle klagen. Begrundelsen er, at der ikke er tale om en egentlig forvaltningsmæssig beslutning om at lukke havnen.
Over for Søfart udtrykker både DI og Koldings borgmester Jørn Pedersen (V) tilfredshed med beskeden fra styrelsen. Sidstnævnte hæfter sig ved, at det med styrelsens afvisning af klagen nu er muligt at komme videre i arbejdet med at lave en egentlig procesplan for, hvad der skal ske på havnens arealer.
- Styrelsen siger lige præcis det, vi besluttede. At vi har ret til at gøre det, men at vi skal gøre det på lovlig vis. Og det var jo lige præcis det, vi besluttede politisk, altså at lave en procesplan, der viser den lovlige vej til det her, siger Jørn Pedersen og fortsætter:
- Det havde vi jo forudset, og så kom DI og bevidst eller ubevidst og misforstod det som om, at vi var gået i gang med planlægning og så videre. Og det er vi jo ikke. Men nu kan vi komme i arbejdstøjet.
Ikke byråds kompetence
DI’s klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen gik dog ikke bare på, at hvorvidt Kolding Kommune kan nedlægge erhvervshavnen eller ej. I den pressemeddelelse, hvor Kolding Byråd i november 2018 præsenterede sin idé om at lukke erhvervshavnen, stod der, at “lejekontrakter kan forlænges kortvarigt indtil udgangen af 2043 med henblik på at harmonisere med de omkringliggende grunde.”
I DI Transport hæfter branchedirektør Michael Svane sig dog ved, at det ifølge styrelsen udelukkende er havnebestyrelsen, der kan træffe afgørelse om, hvorvidt areallejekontrakter skal forlænges eller ej.
- Det er simpelthen ikke byrådets kompetencer, siger han.
Læs mere: Efter fire måneder i limbo: Koldings borgmester giver magt tilbage til havnebestyrelse
National interesse
Styrelsens afvisning af at behandle klagen får dog ikke DI til at droppe sit fokus på Kolding Havn. Står det til Michael Svane, skal der laves en liste over danske havne af national interesse, og på sådan en liste bør Kolding Havn figurere, forklarer han.
Hvad DI's næste træk bliver, afhænger dog af, hvordan dialogen mellem Kolding Byråd og havnens virksomheder arter sig fremadrettet.
- Vi vil følge meget nøje med i, at der nu kommer et planretligt grundlag, hvor vi begynder at kunne se, hvad de egentlig konkret forestiller sig, siger Michael Svane og hæfter sig ved, at Jørn Pedersen gerne ser en trinvis nedlæggelse.
Men der er vil ingen tvivl om, at ønsket stadig er en nedlæggelse. Er det OK med jer?
- Det ved jeg ikke, om det er. Vi vil jo kigge på de konkrete planer og de udspil, der kommer. Længere kan jeg ikke gå i dag.
Også Jørn Pedersen er positiv over for at udpege nogle danske havne, man vil understøtte på nationalt plan. Han forestiller sig bare ikke, at Kolding Havn kan ende på sådan en liste, fordi han forventer, at skibene i fremtiden vil blive så store, at vanddybden på syv meter kommer til at gøre Kolding Havn uinteressant.
- Og så kan vi bare ikke fjerne det faktum, at den her havn er en del af midtbyen med de udfordringer der ligger i støv, larm og trafik fra lastbiler. Det er bare ikke en god cocktail, siger han.
Både Michael Svane og Jørn Pedersen deltog i går i et debatmøde om fremtiden for Kolding Havn. Søfart bringer en reportage fra mødet i den kommende udgave af avisen.
Læs også: Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen