23948sdkhjf

Fjordfærges kontrolrum er hjemme på rederikontoret

ROMAS-projektet skal bane vejen for at flytte skibes maskinkontrolrum hjem i teknisk afdeling

DNV GL, automationssystemleverandøren Høglund, færgerederi Fjord1 og de norske søfartsmyndigheder NMA har gennemført den første testfase af ROMAS-projektet, Remote Operation of Machinery and Automation Systems. Parterne præsenterede resultaterne på Nor-Shipping torsdag i sidste uge.

I takt med, at systemer om bord på skibe bliver mere komplekse, bliver rederier stadig mere afhængige af de individuelle leverandører til at vedligeholde dem. Samtidigt bliver det stadig vanskeligere at rekruttere de rette medarbejdere til at håndtere disse sofistikerede systemer, som samtidigt er villige til at arbejde om bord på et skib i uge- eller månedsvis.

Det oplyser DNV GL i en pressemeddelelse.

Kontrolrum i Molde

En problemstilling, der ifølge DNV GL kan løses vedhjælp af fjernstyrede operationer – groft sagt ved i stigende grad at flytte skibets kontrolrum til landbaserede kontrolcentre, hvor erfarne maskinchefer kan drifte hoved- og hjælpemaskinerier på enkelte skibe eller på hele flåder af skibe. Det er et sådant operationsscenarie, de ovennævnte projektpartnere har udviklet skelettet til med ROMAS.

Det konkrete testforløb finder sted på Fjord1s færge ’Fannefjord’ med det fjernstyrede kontrolrum placeret i rederiets hovedkontor i Molde.

ROMAS-projektet fortsætter året ud med støtte fra det statslige norske Forskningsrådet. Målene er bl.a. at udvikle verifikationsmetoder og grundlaget for det nødvendige regelværk for fremtidige fjernstyrede skibsmaskinerier.

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083