Prehn og Lauritzen debatterede havnepolitik i Hirtshals
Lørdag dannede det nye kassevaskeri på Hirtshals Havn rammen om en livlig debat om de danske havnes vilkår og muligheder.
I en pressemeddelelse fortæller Dansk Havne, at det særligt var den kommende revision af havneloven, der var til debat i panelet og blandt de fremmødte tilhørere, som talte både lokale virksomheder, politikere og almindeligt interesserede borgere.
Arrangementet var arrangeret af Hirtshals Havn i samarbejde med Danske Havne. stod bag arrangementet, som blandt andre inkluderede en repræsentant fra både rød og blå blok i Folketinget – nemlig den socialdemokratiske transportordfører Rasmus Prehn og skatteminister Karsten Lauritzen fra Venstre. De to er i øvrigt begge opstillede i Nordjylland og havde da også især fokus på, hvad de danske erhvervshavne bidrager med til den lokale og regionale udvikling.
Ønsker om lige konkurrencevilkår
Fra Danske Havnes side var man især tilfreds med, at debatten i høj grad drejede sig om den kommende revision af havneloven, der i sagens natur er blandt de vigtigste emner for brancheorganisationen.
Derudover handler det om lige konkurrencevilkår for havnene, ikke mindst i forhold til lånemuligheder, hvor alle havne uanset organisationsform skal have samme adgang til statsgaranterede lån, hvis det står til brancheorganisationen.
- Og selvom der ikke kom konkrete løfter fra politikerne, hvilket vi heller ikke havde regnet med, føler vi, at der er stor lydhørhed fra både rød og blå blok, når det kommer til vores fremtid, siger Tine Kirk Pedersen, direktør for Danske Havne, i pressemeddelelsen.
Ligner bred aftale om havnelov
I Hanstholm understregede politikerne flere gange, at de – uanset farven på det kommende flertal i Folketinget – vil gå efter en bred aftale om havnenes fremtid.
Det falder i god jord hos Tine Kirk Pedersen.
- Vi ønsker en havnelov, der sigter mindst ti år frem i tiden, så den kan give mulighed for nye samarbejdsformer mellem offentlige og private aktører, og så hver især kan bidrage med det, de gør bedst. Kun sådan kan vi med forholdsvist små havne klare os i europæisk sammenhæng, siger hun og fortsætter:
- Det var også de signaler, vi fik fra både Rasmus Prehn og Karsten Lauritzen, og det tegner godt for det kommende samarbejde.
Læs også: Politikere i krydsild om søfartens fremtid