Danske shipping-topchefer forventer fremgang og højere fragtpriser
De danske rederier må hver dag navigere gennem de bølgeskvulp, som blandt andet øgede toldsatser, Brexit og protektionistiske tiltag skaber.
Alligevel forventer et stort flertal af rederierne fremgang i aktivitetsniveauet og højere fragtpriser i løbet af det næste år. Det viser Danske Rederiers rundspørge blandt topcheferne i en række danske rederivirksomheder.
Her svarer godt 80 pct., at de forventer øget omsætning de næste 12 måneder, og knap 74 pct. spår en positiv udvikling i fragtrater.
En af de direktører, der ser positive tendenser i horisonten, er Johnny Schmolker fra Stena Rederi A/S. Hans 70 tankskibe sejler produkttank, som f.eks. gasolie, benzin og diesel mellem havne verden over. Og ifølge direktøren er det et marked, der er på vej op.
- Når de nye skrappere regler for svovlindhold i brændstof træder i kraft ved årsskiftet til 2020, så forventer vi, at det vil disrupte markedet på en måde, der vil skabe øget aktivitet. Samtidigt vokser flåden af tankskibe lige nu langsommere end markedet, så derfor tror vi også på højere fragtpriser, siger Johnny Schmolker, adm. direktør i Stena Rederi A/S, i en pressemeddelelse fra Danske Rederier.
Realistik forventning
Hos Danske Rederier, der i sidste uge fejrede årsdag ombord på DFDS' 'Pearl Seaways', noterer adm. direktør Anne H. Steffensen sig medlemmernes optimisme med tilfredshed.
- Vores medlemmer har hver dag fingeren på pulsen og kender deres markeder ud og ind. De ser selvfølgelig også de geopolitiske udfordringer rundtomkring i verden, men uanset det forventer OECD en vækst i verdensøkonomien på mere end tre pct., både i år og fremover, siger Anne H. Steffensen og tilføjer:
- Vores rederier har historisk set kunne følge med eller slå markedet. Derfor virker det samlet set ikke urealistisk, når de har mod på fremtiden.
Kina spøger i kulissen
Rederierne peger dog også på en række udfordringer de næste 12 måneder i rundspørgen.
Højt på rederiernes radar står blandt andet klimaudfordringen, cyberangreb og Brexit.
Specielt står muligheder og udfordringer i Kina højt på CEO’ernes dagsorden. Knap 74 pct. vurderer, at et Kina, som ikke agerer efter markedsprincipperne, har en negativ eller meget negativ effekt på deres forretning.
- Kina er en kompleks størrelse at håndtere for vores medlemmer. På en og samme tid er landet vores største eksportmarked, men også det marked, hvor vi oplever flest problemer med f.eks. konkurrenceforvridende statsstøtte og diskriminering af udenlandske skibe, Anne H. Steffensen, som derfor valgte at bruge en stor del af årsdagen på netop at debattere forholdet til Kina.
FAKTA - Danske Rederiers rundspørge
|