23948sdkhjf

Krydstogt har afløst offshore i Norge

Det er et revitaliseret norsk marked, Danish Marine Group nu står over for i Norge, hvor værfterne aktuelt har 22 krydstogtskibe i ordrebøgerne

– Vi bliver omkring 40 udstillere på den danske pavillon. Det er stort set det samme tal som i 2015 og 2017 – der er selvfølgelig nogle, der er skiftet ud undervejs, opgør Mark Lerche, Head of Danish Marine Group i Eksportforeningen, forud for Nor-Shipping 2019, der løber af stablen i Norge i næste uge.

Altså i antal en nogenlunde stabil dansk repræsentation over de seneste år på messen, som hvert andet år samler omkring 900 udstillere fra mere end 70 forskellige lande. Men i år er der dog en væsentlig forskel i forhold til den danske repræsentation, forklarer Mark Lerche.

– Vi har i de seneste år arbejdet på, at vi kunne få den danske pavillon til at blive nabo til den norske. Det er nu lykkedes, og det forventer jeg bliver til stor fordel for de danske udstillere. Det er ganske enkelt der, hvor der er den største trafik, da Nor-Shipping, modsat f.eks. SMM er mindre international og mere har udgangspunkt i det norske marked, påpeger Mark Lerche, og fortsætter:

– Dermed kan vi også vise det gode naboskab, vi jo har med Norge ift. samarbejde mellem vores to lande, men også globalt, hvor vi naturligt deler mange fokusområder – f.eks. på grønne teknologier.

Et revitaliseret marked

Ifølge Mark Lerche var Danmark ikke det eneste land, der gerne ville have deres pavillon placeret ved siden af værtslandets i Hal C. Og da Danmark er blandt de største udefrakommende repræsentationer var det rent logistisk ikke lige til at skifte placering.

De tidligere års offshore-krise i Norge betød imidlertid, at en udstillingshal er blevet sløjfet, hvilket gjorde at posen, om man så må sige, skulle rystes igen, hvormed vejen blev banet.

Men hvad er det så for et norsk marked, Nor-Shipping 2019 afholdes i?

– Vi har nærlæst de norske rederiers årsrapporten siden sidste Nor-Shipping i 2017. Overordnet set er rederiernes situation i Norge blevet forbedret. Det gælder all-over, dermed også for offshore rederierne, som har markant færre oplagte skibe – og generelt er der blevet ansat flere medarbejdere. Særligt to segmenter har dog udviklet sig særligt positivt; det er fiskeriet og værfternes produktion af krydstogtskibe, forklarer Mark Lerche, og fortsætter:

– Norge har været dygtige til at omlægge deres værfter fra produktion af offshore skibe til produktion af krydstogtskibe. Sidstnævnte er med til at drive den store vækst vi har oplevet i vores Danish Cruise & Ferry Group. Krydstogtskibe skal selvfølgelig have alt det udstyr om bord som alle andre skibe også skal. Men det er på interiør-delen, at de skiller sig ud i forhold til vores medlemmer.

Krydstogt i fokus

Danish Cruise & Ferry Group blev dannet for at skabe et forum for de relativt mange danske aktører, der arbejder inden for bl.a. interiør design og interiør aptering, men i høj grad også inden for skibsdesign, hvor Danmark er med helt fremme i feltet globalt.

Samtidigt har Danmark med det generelle stærke Danish Design-brand også et godt udgangspunkt for at markere sig i high end-delen af krydstogtmarkedet, hvorpå netop de norske værfter også har rettet deres fokus.

– Norge har derfor nu også dannet en lignede gruppe, Norwegian Cruise & Ferry Group. Den har vi i år arrangeret et fælles arrangement med på Nor-Shipping, hvilket jeg tror, bliver rigtigt interessant, lyder det fra Mark Lerche.

Hvordan forholder du dig til Norges førende position på områder som el-drift, hydrogen og autonomi?

– Vi har en superdygtigt Søfartsstyrelse i Danmark, der er gode til at være aktive og være med fremme på de her områder, hvilket er vigtigt for de af vores medlemmer, der arbejder inden for de her nye områder af skibsfarten.

– Det vi så til gengæld ikke har i Danmark, det er NOx-fonden. Den har de i Norge, og den bliver finansieret af forurenerne, så landets industri kan udvikle teknologier, der nedbringer eller helt fjerner luftforurening. Det er klart, at disse mange skattekroner giver vores konkurrenter i Norge nogle enorme muskler som vi ikke har i Danmark, slutter Mark Lerche.

Danish Marine Groups gennemgang af det aktuelle norske marked på det maritime område viste bl.a., at den norske rederiforening forventer en tilgang af 177 nye skibe og fire offshore rigge i løbet af de næste fire år. 89 af disse skibe er til deepsea-segmentet, 46 til offshore og 42 til shortsea.

Seks uf af 10 medlemmer i den norske rederiforening oplyser endvidere, at norske værfter er med i overvejelserne ved de kommende kontraheringer.

Den norske krydstogt-ordrebog

Coral Expeditions, ’Adventure’, VARD 2019
Ponant, ‘Le Dumont-d'Urville’, VARD 2019
Sunstone, ‘Greg Mortimer’, Ulstein/CMIH 2019
Hapaq-Lloyd, ‘Hanseatic Inspiration’, VARD 2019
Hurtigruten, ‘Roald Amundsen’, Kleven 2019
Hurtigruten, ‘Fridtjof Nansen’, Kleven 2020
Ponant, ‘Le Bellot’, VARD 2020
Lindblad, National Geographic Endurance’, Ulstein 2020
Ponant, ‘Le Jacques Cartier’, VARD 2020
Sunstone, ‘Ocean Victory’, Ulstein/CMIH 2020
Coral Expeditions, ‘Geographer’, VARD 2020
Sunstone, ‘Ocean Explorer’, Ulstein/CMIH 2021
Ponant, ‘Commandant Charcot’, VARD 2021
Viking Ocean Cruises, ‘TBN’, VARD 2021
Hapaq-Lloyd, ‘Hanseatic Spirit’, VARD 2021
Sunstone, ‘TBN’, Ulstein/CMIH 2021
Hurtigruten, ‘TBN’, Kleven 2021
Lindblad, ‘TBN’, Ulstein 2021
Sunstone, ’Ocean Odyssey’, Ulstein/CMIH 2022
Viking Ocean Cruises, TBN’, VARD 2022
Sunstone, ‘Ocean Discoverer’, Ulsten/CMIH 2022
Sunstone, ‘Ocean Albatros’, Ulstein/CMIH 2022

Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08