De fire næstegenerations-skibe ved Nor-Shipping 2019
Mens Next Generation Ship Award-vinderen fra sidste Nor-Shipping messe i 2017, den nybyggende hybridfærge ’Color Hybrid’ i den kommende måned indsættes på den ydre Oslofjord, så er fire nye skibe nu udvalgt til at kæmpe om den prestigefulde pris. I år er prisen Energy Efficiency Award indbefattet i Next Generation Ship Award’en.
Når prisen overrækkes i dag 3. juni på Nor-Shipping 2019 er det således et containerskib og tre tankskibe, der er at finde på short-listen ud af i alt 21 aktuelle nybygningsprojekter eller idriftsatte nybygninger, som har været gransket af en ekspertjury. Men modsat 2017 har ingen af de fire semifinalister i år danske forbindelser.
I år er de fire skibe fra henholdsvis Yara, AET Tankers, Teekay og Sovcomflot, mens Danmark i 2017 var repræsenteret i tre af de fire nomineringer med virksomheder som Sirius Shipping, HH-Ferries og Knud E. Hansen.
Sidstnævnte var i år dog med i opløbet med deres design af verdens første shortsea ro/ro-skib med hybriddrift, det såkaldte G5GG-projekt til italienske Grimaldi, der tilbage i april også kom til at danne grundlaget for tre nybygninger til Østersøen for Finnlines.
Ambitiøst norsk bud
’Yara Birkeland’ bliver verdens første kombinererede fuldt elektriske, og med grønt-produceret strøm, også verdens første nul-emissions autonome containerskib.
Skibets koncept består ligeledes af fuldt elektrisk-drevne kraner og øvrigt mobilt havneudstyr i de terminaler, det skal ligge i fast rutefart mellem. Skibet vil ligeledes også blive udrustet med automatisk fortøjning.
Nybygningen er i øjeblikket under bygning hos det norske værft Vard, og vi bliver et af de første såkaldte MASS-skibe, Maritime Autonomous Surface Ships, der indsættes i kommerciel drift.
Overgangen til helt autonom drift, uden mandskab om bord, vil dog ske gradvist. Således vil skibet være bemandet i en overgangsperiode fra idriftsættelsen i 2020 til en planlagt fuld autonom drift fra et kontrolcenter i land, i løbet af 2022.
VOC og LNG
Singaporebaserede AET Tankers har i øjeblikket en tankskibs-nybygning undervejs fra Samsung i Sydkorea, der beskrives som exceptionel energieffektiv. Drivlinjen med to propellere bliver drevet af en low-pressure totakts WinGD hovedmotor akkompagneret af dualfuel hjælpemaskineri fra Wärtsilä.
Dermed kan hjælpemaskineriet både drives på LNG samt via et såkaldt VOC, Volatile Organic Compound genindvindingssystem. Det vil sige fra afdampningen fra olie-lasterne.
Den kombinerede anvendelse af LNG og VOC i maskineriet ventes at give en årlig besparelse på omkring 3.000 tons brændstof med deraf følgende lavere CO2-udledning. Skibet vil ydermere også have to akselgeneratorer, som ventes at kunne bidrage med yderligere 1.000 tons bunkerbesparelse årligt.
VOC, LNG og batterier
Det er også Samsung-værftet, der bygger det tredje nominerede skibsprojekt. Det består af en serie af shuttle-tankskibe med projektnavnet ’E-Shuttle’.
Skibene vil operere på LNG som det primære brændstof, suppleret med et miks af LNG og afdampning fra lasten efter samme VOC-princip som nybygningen til AET Tankers.
Dualfuel-maskineriet giver endvidere mulighed for anvendelse af konventionel marinegasolie, der også vil være til stede om bord som backup.
Skibenes maskineri vil under rejserne ude fra oliefelterne til terminalen i land kunne anvende al den afdampning fra råolien, der ellers vil gå ud i atmosfæren. Afdampningen toppes således op til den nødvendige samlede brændstof input af LNG.
Da et shuttle-tankskibe drift også indbefatter DP-operationer ude ved felterne udstyres skibene ligeledes med en batteripakke, som efterhånden er ved at have nogen udbredelse i dieselelektriske offshoreskibe, der også skal kunne lille i DP-mode.
Ud over en forventet reducering i vedligeholdelse af hjælpemaskineri, ventes de samlede grønne tiltag om bord at give en årlig CO2-reduktion på op til 42 pct. sammenlignet med et konventionelt shuttle-tankskib.
Sovcomflot og Shell
’Gagarin Prospect’ er verdens første aframax-tankskib, der er designet til at bruge LNG som det primære brændstof. Skibet blev leveret fra Hyundai Samho HI juli sidste år til en tiårigt timecharter til Shell. Nybygningen er det første af i alt seks enheder til russiske Sovcomflots særlige flådefornyelsesprogram under navnet ”Green Funnel”.
Flådefornyelsesprogrammet sker med Shell som partner, og har som mål at introducere LNG som skibsbunker i store tankskibe og andre store deepsea-skibe, der ikke sejler på faste linjer. Skibsserien har isklasse 1A-skrog og bygges i det hele taget efter en række principper i den nye Polar Kode til operation i arktiske havområdet året rundt.
Når totakts-hovedmaskineriet ikke anvender LNG, vil røggassen fra marinegasolien blive sendt gennem katalysatorer, således, at seriens skibe lever op til Tier III-kravene om kvælstofreducering fra skibsfarten.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Nor-Shipping 2019.