Vinddrevet bilskib uden sejl skal holde 16 knob
Flere tegninger på bilskibe, som ved hjælp af sejl lover at reducere klimaaftrykket betragteligt, har set dagens lys. Fælles for dem er dog, at de ikke kan komme til at sejle hurtigt nok.
Sådan lyder det ifølge Ingeniøren fra Terje Lade, der står bag konceptet Vindskip. Her bliver der hentet miljøvenlig assistance til en LNG-motor ved at udnytte vinden. Bare uden sejl.
Både over og under vandet har han hentet inspiration til skroget i flyvinger og sejl, men skibet skulle i stedet udnytte vinden ved, at der vil opstå undertryk, som hjælper med til at suge skibet fremad. Mekanismen genererer trækkraft ved angrebsvinkler imellem 18 og 180 grader, og skibet kan ifølge Terje Lade reducere brændstofudgifterne på transporteret bil med op til 60 pct. trods hastigheder på 15-16 knob.
Ifølge Terje Lade vil sejlassisterede fragtskibe ikke nå over 11 knob.
- Det virker, som om nogle af dem, som designer skibskoncepter med vindkraft, har glemt den viden, man havde i sejlskibstiden, og hvorfor de blev udkonkurreret af damp. De blev udkonkurreret, fordi de blev nødt til at sejle med vinden – noget vi med vores koncept ikke er afhængige af, siger han.
Konceptet er netop blevet tildelt en pris af det tyske designråd, Rat für Formgebung. Uljanik Shipyard i Kroatien er inde over projekteringen, og Sintef er for nylig gået i gang med at teste modstand på undervandsskroget. Dernæst skal tyske Fraunhofer simulere krydsninger af Atlanterhavet for at dokumentere brændstofforbruget.
Den endelige test før, potentielle investorer bliver præsenteret for konceptet, går ud på at følge en simuleret rute over Atlanten autonomt.
Læs også: Sverige støtter udvikling af vinddrevet bilskib
Se mere om Vindskip i videoen herunder:
Artiklen er en del af temaet VIDEO.