Molslinjen efter bod: Vi er ikke på linje med ministeriet
En regning på 1,5 mio. kroner er landet på Molslinjens bord, efter at Transport-, Bygnings- og Boligministeriet endnu engang har opkrævet en bod relateret til rederiets betjening af Bornholm.
Den største del af regningen på halvanden million kroner skyldes, at Molslinjen ifølge ministeriet igen har "forsømt at indsende behørig dokumentation i forbindelse med en del forsinkelser og aflysninger, ligesom der har været nogle episoder med mangelfuld indsættelse af erstatningsfærge til og fra Bornholm", skriver ministeriet i en pressemeddelelse.
For perioden januar til marts 2019 har ministeriet opgjort boden til ca. 1,3 mio. kroner. Det kommer oven i en bod på ca. tre mio. kroner, som ministeriet gav Molslinjen for perioden september-december 2018.
Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen kalder det "kritisabelt", at Molslinjen stadig ikke indsender behørig dokumentation til ministeriet i forbindelse med aflyste og forsinkede afgange. Og at omfanget af aflyste og forsinkede afgange såvel som mangelfulde indsættelser af erstatningsfærgen er for højt.
- Jeg har derfor en klar forventning om, at Molslinjen vil gøre sit yderste for, at det bliver reduceret, og at dokumentationen til ministeriet bliver behørig, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.
Hos Molslinjen er adm. direktør Carsten Jensen ikke enig i ministeriets afgørelse.
- Vi må konstatere, at vi endnu ikke er helt på linje med ministeriet, når det gælder dokumentation for fritagelsen for bod i forbindelse med aflysninger og indsættelse, og vi må også konstatere, at der er områder, hvor vi ikke er enige med ministeriet i fortolkninger af kontrakten, siger han i et skriftligt svar til Søfart og fortsætter:
- Nu kigger vi opgørelsen grundigt igennem, og så kommer vi tilbage til ministeriet med et svar.
Foruden problemerne med indberetninger om årsagen til forsinkelser har Molslinjen fået en bod på 200.000 kroner, fordi Bornholmslinjen ikke har opnået tilstrækkeligt høje resultater i en kundetilfredshedsundersøgelse foretaget i lavsæsonen.
- Det er vigtigt, at passagererne på færgebetjeningen af Bornholm får en god og tilfredsstillende oplevelse med Molslinjen A/S, og det fremgår af den kundetilfredshedsmåling, der nu er foretaget, at dette ikke altid er tilfældet. Jeg forventer derfor, at Molslinjen A/S forbedrer resultaterne til næste måling, siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.
Det ærgrer Carsten Jensen, at Bornholmslinjen endnu ikke er helt der, hvor rederiet skal være i forhold til kundetilfredsheden.
- Vi kan se, at vi scorer lidt for lavt på to kategorier ud af fem – men vi kan også se, at vi er meget tæt på at score tilfredsstillende, også der. Når dette er den første måling, er vi fortrøstningsfulde, og nu vil vi gå dybere ned i de enkelte kategorier for at finde de præcise forbedringspunkter, så vi kan undgå bod fremadrettet, siger han.
Læs mere: Molslinjen opkrævet bod på tre millioner kroner