Kolding-virksomhed udvider på dødsdømt erhvervshavn
Der var sydende pandekager, klirrende flasker og store gule faner af den slags, der bliver mere og mere udbredte på Kolding Havn, da biobrændsels-virksomheden Hjaltelin holdt rejsegilde i går.
Historien om et rejsegilde på en 600 kvm stor lagerhal er samtidig historien om, hvad en familieejet virksomhed med otte medarbejdere stiller op, når der bliver sat en udløbsdato for dens eksistensgrundlag.
En udløbsdato, der blev sat af Koldings byråd i november sidste år, da et flertal besluttede at lukke erhvervshavnen i takt med, at lejekontrakterne udløber. I Hjaltelins tilfælde vil det sige i løbet af 14-16 år.
Til den tid skal bygningerne rømmes. Med mindre, at det lykkes DI, byens nye lokalliste, havnens virksomheder og initiativet Bevar Kolding Havn – der bruger smiley'en på den gule baggrund som logo – at omstøbe byrådest dødsdom forinden.
Læs også: Ny meningsmåling: Koldings borgere vil ikke af med havnen
Kunne ikke klare forfald
Udsigterne til en scrapværdi på nul efter 14 år fik Hjaltelin til at trække stikket på et større udvidelsesprojekt, der ellers var på tegnebrættet.
- Hvis vi kun skulle lave de investeringer, der er driftsøkonomisk kloge, skulle vi bare lade bygningerne forfalde, siger han.
Tanken om forfald var dog uspiselig for Ole Hjaltelin, der sammen med sin kone, Merete Hjaltelin, ejer virksomheden, som har rødder tilbage til 1967.
- Vi vil gerne være en virksomhed, der er rar at tage ind til. Både som medarbejder og som kunde, siger Ole Hjaltelin.
Den store plan indebar investeringer for 20 mio. kroner i løbet af de næste fem år. Dele af naboarealet skulle inddrages, der skulle opføres en ny bygning til kontor og pallevarehal, et nyt opsætningsanlæg og et nyt udleveringsanlæg. Det havde ifølge Ole Hjaltelin været forsvarligt med en horisont på 25 år, men ikke med det perspektiv, der ligger for virksomheden i dag.
Er ikke dumt
Derfor endte den store femårsplan med en forskønnelse af arealerne, en mindre lagerhal end oprindeligt planlagt samt en ny flisebelægning, så de udendørs arealer kan bruges optimalt. Det nye opsætningsanlæg, der kunne have tredoblet kapaciteten, er udskudt på ubestemt tid.
Hvorfor tager du ikke bare konsekvensen og finder et andet sted end havnen at udvide forretningen?
- Det, vi har gjort nu, er ikke dumt, selvom vi vælger at etablere os et andet sted. For vi har stadig 15 år tilbage på Kolding Havn, der skal udnyttes optimalt. Og hvis vi vælger at etablere os et andet sted, er der stadig mulighed for at udnytte hallerne her og de fordele, der er ved den gode placering på havnen, siger Ole Hjaltelin.
Han fortæller, at for ham handler placeringen på havnen både om økonomi, miljø og noget så diffust som gode idéer. Økonomi, fordi det vil lægge en anseelig merudgift på varerne, hvis de skulle fragtes med lastbil til en lokation længere inde på land. Som for eksempel de 3300 ton 6 mm-træpiller, han fik hjem fra Ost-Luga med general cargo-skibet 'Glen' i sidste uge.
Holder af at gå ombord
Ole Hjaltelin nævner også, at det vil føre en ekstraregning til CO2-regnskabet, hvis varerne skulle fragtes til virksomheden fra en anden havn, før de bliver bearbejdede og ryger videre ud til industrien og forbrugere.
Endelig holder han meget af at gå ombord på de skibe, der kommer hjem med lasterne.
- Jeg elsker at gå ombord for at sige goddag til kaptajnen og mandskabet og se, hvordan virkeligheden ser ud for dem. Det giver en fornemmelse af, hvordan det virker, siger han.
På den måde kan Ole Hjaltelin hurtigt få en fornemmelse for, om der kan være snydt på vægten, eller om noget af lasten måske har taget skade af havvand fra lugerne i dårligt vejr.
- På den måde kan vi løse problemerne lynhurtigt, i stedet for at der skal en surveyor på. For ved en skade til måske 15.000 kroner kan en surveyor hurtigt ende med at koste meget mere i honorar, siger han.
Endelig bliver Ole Hjaltelin inspireret af at høre beretninger fra mandskabet på skibene om, hvordan det står til i andre havne, hos andre leverandører eller med problemer undervejs.
- Det er jo noget mærkeligt diffust noget at diskutere, for det er jo ikke særlig konkret at få en idé. Men det er altid - på en eller anden måde - inspirerende at komme ud og se virkeligheden omkring de varer, vi håndterer, siger han.
Som Søfart tidligere har skrevet, har DI indbragt byrådets beslutning om at lukke havnen for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, der endnu ikke har truffet afgørelse om, hvorvidt havnen kan lukkes.
Læs mere: DI: Disse havne er af vital national interesse