Ny containerterminal i Island rettet mod nordøstpassagen
Med en potentiel trafik fra nordøstpassagen for øje er det tyske terminalselskab Bremenports gået i gang med at opføre en ny containerterminal i det nordøstlige Island.
Det skriver Bloomberg.
Det er den globale opvarmning, der gør området interessant for en omlastningsterminal.
- Hvis nordøstpassagen mellem Asien og USA bliver navigerbar hele året rundt, vil rejsetiderne mellem de to kontinenter blive reduceret med mere end to uger, siger Bremenports ifølge Bloomberg.
Foruden potentialet fra nordøstpassagen ser Bremenports potentiale i trafikken til og fra Grønland samt eksporten af islandsk brint.
Terminalen, der går under navnet Finnafjord, vil indledningsvist blive ejet af Bremenports for to tredjedeles vedkommende. Den islandske ingeniørvirksomhed Efla kommer til at eje omtrent en fjerdedel, og de to islandske kommuner, der grænser op til den kommende terminal, kommer til at eje resten af foretagenet.
Ifølge Efla står der i masterplanen for området, at der er planlagt 6,3 kajkilometer. Fjorden, der udmærker sig ved at været relativt dyb, ligger i læ af høje bjerge for bunden af en 40 km lang halvø, der også fungerer som bølgebryder.
Bremenports oplyser på projektets hjemmeside, at det har koncession indtil 2040. Konstruktionen af terminalen forventes at gå i gang i 2021.
Læs også: United Heavy satser på Nordøstpassagen