Sidste Blue Innoship-projekt sparer ti pct. brændstof
Ved at måle forbrugsmønstret og opfordre til at snakke om det på skibene har Simac sammen med svendborg-firmaet Automation Lab opnået store besparelser på brændstof på tre danske fartøjer.
Det skriver Børsen, efter at det 16. og sidste projekt i Blue Innoship-programmet nu er nået til vejs ende.
- Vi var overraskede over at opdage, at ved at opsamle bunker af data, mens skibet sejler, og gøre dem synlige for skibets mandskab, så de kan se og tale om, hvad de eller en kollega gjorde anderledes en anden gang under sammen vind- og vejrforhold, så sparer de hele ti pct. i brændstof, siger docent Marie Lützen fra Simac til Børsen.
Det er Automation Lab, der har leveret dataloggere til forsøget. I alt er mere end 100 parametre blevet målt hvert sekund, og det har givet et noget mere klart billede af skibenes brændstofforbrug, end der normalt bliver noteret i styrmandens håndskrevne døgnrapport om bølgegang, forbrug etc.
På den måde stod det klart, hvor meget det fx. koster i brændstof at hente de tre minutter, som færgen ventede på en forsinket passager. Eller hvad det koster at få teknikere frem til havmøllen et par minutter før forventet ankomst.
En del af projektet har været at få besætningsmedlemmer til at dele viden med hinanden.
- Projektet viser, at noget så tilsyneladende banalt som dialogen mellem styrmanden på broen og maskinmesteren i motorrummet kan gøres væsentligt bedre med hensyn til energieffektivitet. Nogle gange handler det om kun at starte to motorer i stedet for tre, og under alle omstændigheder gælder det, at man for rimeligt få midler kan opnå store besparelser, som det hidtil har været umuligt at identificere, siger Marie Lützen til Børsen.
De tre fartøjer, der medvirkede i projektet, er Molslinjens 'Langeland', A2Sea's 'Sea Challanger' og en mindre supply-båd fra Esvagt.
Læs også: Blue Innoship's afløser skal udvikle autonomt og miljørigtig skib