Maersk-konkurrent og Ikea i ny test af biobrændsel
Endnu et rederi og en afskiber tager nu skridt i retning af at reducere shippings klimaaftryk.
I et nyt forsøg vil et containerskib fra CMA CGM for første gang blive bunkret med biobrændsel den 19. marts. Det sker i samarbejde med afskiberen Ikea og Goodfuels, der leverer den miljøvenlige bunker.
For CMA CGM handler det blandt andet om at have alternativer parat, når IMO's nye svovlkrav fra 2020 sætter en stopper for brugen af HFO på skibe uden scrubber.
- Det at have en HFO-tilsvarende løsning parat i biobrændstof uden behov for maskinelle eller operationelle ændringer giver os en sikker, håndterbar og innovativ mulighed for at facilitere shippings overgang til nye brændstoffer, siger Xavier Leclercq, direktør i CMA Ships, i en pressemeddelelse.
Der er tale om 2. generations biobrændsel fra samme leverandør, som Norden vil bruge til at tilbyde sine kunder muligheden for CO2-neutrale transporter senere i år. Det vil sige, at brændstoffet kommer fra madolie og spildprodukter fra skovhugst og dermed er bæredygtige.
Læs også: Norden vil tilbyde CO2-neutral transport i 2019
Ikea forventer at købe sig til CO2-kompensation på en del af de varer, som den svenske koncern afskiber.
- Efter en succesfuld test er det vores intention at sende det, der som minimum svarer til alle vores containere ud af Rotterdam, afsted på biobrændstof, siger Elisabeth Munck af Rosenschöld, Ikea's globale chef for bæredygtighed, i pressemeddelelsen.
Artiklen er en del af temaet SØFART TEMA: Røgrensning og alternativ bunker.