Reder undskylder for naturkatastrofe
En måned efter, at det 74.000 t.dv. store bulk-skib 'Solomon Trader' brød fri af sin fortøjning, undskylder skibets ejer nu for den naturkatastrofe, som hændelsen har udløst.
Det 1994-byggede skib drev ifølge The Guardian til havs, da en cyklon ramte havnen på øen Rennel – en del af staten Salomonøerne nordøst for Australien – imens skibet var ved at laste bauxit fra en nærliggende mine den 5. februar.
Skibet drev på grund på et stort koralrev, der er erklæret bevaringsværdigt af Unesco. En uge efter grundstødningen rev korallerne hul i skibet, og siden da er mindst 80 ton bunker lækket ud i et område, som nu strækker sig over seks kilometer. Det anslås, at der var 700 ton bunker ombord, da skibet gik på grund.
En bjærgningsoperation har været meget længe undervejs, hvilket de australske myndigheder har kritiseret skibets ejer, King Trader, og forsikringsklubben Korea Protection and Indemnity Club for.
I dag har skibsejer og forsikringsklubben ifølge Tradewinds udsendt en fælles meddelelse, hvor de understreger, at ansvaret for ulykken endnu ikke er fastlagt, men udtrykker "dyb anger" for situationen, som de kalder "fuldstændigt uacceptabel".
- Den afsides og farlige beliggenhed har gjort det svært at sikre lokale ressourcer, og det har været tidskrævende at hente ressourcer fra andre steder, fremgår det ifølge Tradewinds af meddelelsen.
Myndighederne på Salomonøerne kalder ulykken for den værste menneskeskabte naturkatastrofe i øernes historie. Landets maritime myndigheder er ifølge The Guardian begyndt at efterforske et muligt brud på sikkerhedskoden med en mistanke om, at der manglede mandskab på broen den aften, ulykken skete.
Det har tidligere været antydet, at ulykken skete, fordi skibets besætning fejrede det kinesiske nytår og var berusede. Det afviser skibets ejer og forsikringsselskab dog i meddelelsen.
- Rapporter om, at søfolkene har "været fraværende fra skibet eller påvirkede på tidspunktet for grundstødningen er falske", fremgår det ifølge Tradewinds af meddelelsen.
Det er netop lykkedes at generere strøm ombord til at flytte den resterende bunker til tanke, der ligger højere på skibet og dermed er mindre udsatte. En pram og et bugserfartøj er på vej til stedet, og flydebomme er nu blevet lagt ud.