Industriens Fond vil have dansk design i krydstogtindustrien
Danske design- og ingeniørvirksomheder skal ud på det eksporteventyr, der står og venter i form af det boomende krydstogtmarked.
Sådan lyder rationalet bag et nyt projekt, som Eksportforeningen står bag sammen med Danish Cruise & Ferry Group.
Projektet – der hedder Onboard Danish Design – skal give danske virksomheder bedre adgang til det voksende marked, fremgår det af en pressemeddelelse.
- ”Krydstogtindustriens krav, kunder og salgsprocesser adskiller sig væsentligt fra landbaserede projekter, og det nye initiativ skal derfor ruste virksomhederne til at tage springet over i en, for dem, ukendt industri, siger adm. direktør Thomas Hofman-Bang fra Industriens Fond, der støtter projektet med 4,5 mio. kroner.
Hurtigst voksende globalt
Krydstogtindustrien er ifølge Industriens Fond den hurtigst voksende del af den globale turismeindustri, og der er stor efterspørgsel efter løsninger og produkter, som kan løfte oplevelsen til nye højder for de mange turister verden over.
Her spiller især bæredygtige løsninger og grønne teknologier en vigtig rolle, og det kan komme danske virksomheder til gavn, vurderer Eksportforeningens CEO Ulrik Dahl.
- Danske virksomheder mestrer og er anerkendt internationalt for at kombinere design med et bæredygtigt fokus, og med bæredygtige løsninger ombord kan rederne give passagererne en ekstraordinær oplevelse, som er et vigtigt element i turistbranchen. Vi har en række virksomheder, som leverer til industrien og har knækket koden til branchen, men der er et stort potentiale for, at endnu flere danske leverandører kan få en bid af kagen. Det potentiale skal projektet forløse,” siger han i pressemeddelelsen.
Skræddersyede afklaringsforløb
Projektet går nu ind i sin første fase. Her får virksomhederne mulighed for at høre mere på en række informationsmøder landet over. Herefter følger en afklaringsfase, hvor Eksportforeningen stiller op med erfaring, kendskab og indsigt i krydstogtindustrien og viden om, hvad der skal til for at starte eksport til et nyt kundesegment, som krydstogtindustrien er for de danske design- og interiørleverandører.
Næste skridt er individuelle og skræddersyede afklaringsforløb til de mindre og mellemstore virksomheder, som er klar til at gå skridtet videre og få hul på et nyt eksportmarked. Her vil virksomhederne få et løft på en række parametre, der inkluderer kompetencer og ny viden, så flere danske virksomheder bliver leverandører til krydstogtindustrien og derigennem skaber øget salg fra dansk side.
Læs også: Halton leverer emhætter til Richard Branson