23948sdkhjf

'Ellen' ramt af ny forsinkelse

Processen med at godkende og sammenkøre systemer på 'Ellen' trækker ud, og endelig levering af elfærgen er udskudt igen.

Partnerne bag el-færgeprojektet E-ferry, der står bag elfærgen 'Ellen', er endnu engang stødt på udfordringer.

Denne gang er det sammenkørsel og syn af forskellige systemer, der trækker ud. E-ferry oplyser i en pressemeddelelse, at udfordringerne er ikke af teknisk karakter, men at det har vist sig at være en mere kompleks og tidskrævende proces end forventet.

På grund af sikkerhedshensyn er det et krav, at systemerne ikke bliver sammenkørt, før de enkelte systemer er testet og synet hver for sig.

- Det har forlænget denne sidste fase inden idriftsættelse betydeligt, skriver E-ferry.

Partnerne forventede oprindeligt, at sammenkørslen af systemer, den såkaldte commissioning, ville tage ti uger og vare fra december til midt i februar. Herefter skulle kaj- og søprøver finde sted, og færgen skulle afleveres til Ærøfærgerne midt i marts.

Læs også: ’Ellen’ fortsat foran norsk el-revolution

Ærøfærgerne har afsat seks uger til træningssejlads. Derfor var det forventet, at færgen kunne sættes i ordinær drift i slutningen af april. 

Efter at have gennemgået omfanget af udestående tests og syn er partnerne nu kommet frem til, at den endelige søprøve først kan finde sted i slutningen af april. Forventningen er nu, at 'Ellen' kan afleveres til Ærøfærgerne den 3. maj. Det betyder, at ordinær drift sandsynligvis først kan begynde i anden halvdel af juni 2019. 

I forbindelse med forsinkelsen har Ærøfærgerne måttet lukke for bookninger af el-færgen indtil den nye forventede dato. I perioden op til anden halvdel af juni vil 'Skjoldnæs' besejle ruterne Søby-Faaborg og Søby-Fynshav efter den eksisterende sejlplan. 

Som Søfart tidligere har skrevet, har projektet været ramt af adskillige problemer undervejs. Overordnet set kan de dog tilskrives, at designfasen og byggefasen i visse situationer har kollideret, da hele regelværket til den banebrydende færge, modsat ved et almindeligt nybygningsprojekt, ikke forelå på forhånd.

Læs mere: De mange bump på vejen for el-færge

E-ferry projektet er støttet med midler fra EU’s Horizon 2020-program, som bidrager med 43 mio. kroner til udvikling, design og projektkoordinering. Derudover dækker EU de 57 mio. af de i alt 113 mio. kroner, ’Ellen’ koster at bygge – samt de 13 mio. af de i alt 59 mio. kroner landanlæggene inklusiv ladestationen i Søby koster.

Læs mere: 'Ellen' tæt på 100 mio. kroner efter ny ekstraregning

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.084