DIS til offshore-skibe godkendt af EU-kommisionen
En længe ventet beslutning blev truffet fredag i Bruxelles. Her valgte EU-Kommissionen efter flere måneders granskning af statsstøttereglerne at blåstemplede Folketingets beslutning fra foråret om at udvide adgangen til DIS-ordningen til også at omfatte flere offshore-aktiviteter.
- Det er glædeligt, at Europa-Kommissionen nu giver offshore aktiviteter adgang til vigtige økonomiske rammevilkår, der kan fastholde beskæftigelsen i denne del af dansk skibsfart, og samtidigt være med til at styrke det danske flag, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danske Rederier, i en pressemeddelelse.
Der vil med den vedtagne ændring samtidigt kunne indgås kollektive overenskomster af danske faglige organisationer på vegne af søfarende, der arbejder om bord på disse specialskibe, når de arbejder på dansk sokkel i længere tid. Uanset i hvilket land de søfarende måtte have bopæl.
- Jeg vil gerne kvittere for den gedigne indsats og det frugtbare samarbejde, der har været fra organisationer, myndigheder og politikere i processen op til kommissionens godkendelse af udvidelsen. Det har stor betydning for at fastholde og udvikle Danmarks position som en førende søfartsnation, siger Anne H. Steffensen i meddelelsen.
Beslutningen om at tilføje sømænd på specialskibe til ordningen kommer i forlængelse af ændringer i den danske tonnageskatteordning, som kommissionen den 12. oktober godkendte til også at omfatte de samme offshore-aktiviteter.
Dermed er disse specialskibsaktiviteter nu fuldt ud ligestillet med øvrige skibe, der er opført i registret.
De omfattede aktiviteter udføres f.eks. af skibe, der yder visse støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg, vagtskibe og forsyningsskibe, samt skibe til bygning, reparation og nedtagning af vindmøller.
Med godkendelsen kan Danmark sætte udvidelsen i kraft. Det forventes ifølge Danske Rederier at ske før sommerferien.
Læs også: Flere DIS-skibe medfører flere søulykker