23948sdkhjf

DNV GL og Carnival frifinder scrubber-vand

Vaskevandet fra åbne scrubbere udgør ikke nogen risiko for forurening af havmiljøet.

Sådan lyder det ifølge Splash fra interesseorganisationen CSA 2020, der tæller flere maritime virksomheder med det til fælles, at de er fortalere for scrubbere som løsning på IMO's kommende svolvkrav.

Meldingen kommer i forbindelse med offentliggørelsen af en tre-årig undersøgelse, som krydstogtrederiet Carnival har stået i spidsen for. I undersøgelsens forløb er 281 prøver af vaskevand fra 53 krydstogtskibe udstyret med scrubbere blevet målt på 54 forskellige parametre hos uafgængige laboratorier. 

Læs også: DFDS bruger 300 millioner på scrubbere hos ME Production

Resultaterne er derefter blevet gennemgået af klasseselskabet DNV GL's Maritime Advisory Services, som har sammenlignet dem med forskellige standarder for vandkvalitet og grænseværdier for landbaseret spildevand, blandt andet i EU.

- Vi vil gerne understrege, at denne store undersøgelse har til formål at give en objektiv vurdering af kvaliteten af vaskevand fra scrubbere igennem en grundig sammenligning med andre standarder for vandkvalitet i verden, siger Ian Adams, adm. direktør i CSA 2020, ifølge Splash.

Han tilføjer, at undersøgelsen nu er det største, mest troværdige og mest verificerbare datasæt på området. 

- Og ganske vigtigt, så bekræfter resultaterne, at røgrensningssystemer er effektive og sikre for havmiljøet, siger Ian Adams ifølge Splash. 

Scrubbere er kommet i tiltagende modvind den seneste tid. Flere store havne har varslet forbud med brugen af scrubbere for at beskytte havmiljøet, og flere prominente shipping-skikkelser har udtrykt skepsis over for løsningen. Heriblandt Mærsks adm. direktør Søren Skou, som i forbindelse med præsentationen af årsregnskabet for 2019 kaldte scrubbere for en "tåbelig" løsning. 

Læs mere: Mærsk-direktør om scrubbere: Tåbeligt

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111